MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih rose jepun  pink
Benih rose jepun  pink RM8 Baba Grower Pot 147mm
Baba Grower Pot 147mm
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Benih cempaka putih
2. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak pokok harum sundal malam
2. keratan batang  Mulberi
3. keratan batang sabah snake grass
4. Baba Grower Pot 147mm
5. Trelis

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Kunyit Hitam

Nama Tempatan:Kunyit Hitam
Nama Saintifik:Curcuma Caesia
Nama Lain:Kali haldi(india), black turmeric, black zedoary
Famili:zingiberaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan rempah
Asal:

keterangan:

Kunyit hitam ialah sejenis kunyit yang begitu jarang dijumpai dan mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Sesetengah kepercayaan menganggap kunyit ini mempunyai nilai mistik. DiIndia kunyit ini ditanam secara kormesial kerana nilai perubatannya

kegunaan:

Ia digunakan terutamanya untuk merawat ketumbuhan pada sendi( tumor joint). Ia juga digunakan untuk merawat penyakit kusta dan dikatakan dapat memanjangkan usia seseorang.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Curcuma Caesia
Other Name:Kali haldi(india), black turmeric, black zedoary
Family:zingiberaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Pokok kunyit hitam yg di dalam gambr tu untuk dijual ke .. kalau untuk dijual, berapa harganye ...
~ Zul Mois emel: zulmois@yahoo.com

Pokok kunyit hitam yg di dalam gambr tu untuk dijual ke .. kalau untuk dijual, berapa harganye ...
~ Zul Mois emel: zulmois@yahoo.com

Salam....
Jiaka anda mempunyai barang spt berikut:
1)Kunyit hitam (isi hitam)
2)tebu hitam (isi hitam)
3)besi atau keris berpeluh (peluh bau hanyir)
4)barang kebal kulit atau umum
5)delima merah bila direndam dlm air
6)brg2 yang pelik dan ada keindahannya.....

Boleh hubungi saya 012-9110936 (zahin@jack)
Guru amat simple...xda syarat2 dan xperlu byr apa2..
xde nak kene byr zakat ke fitrah ke atau apa2 tpulang pada masing2..jemaah xkira ramai ke sedikit..xkira cuaca...janji brg ori..
~ zahin klang

Boleh bagi gambar yg btl2 saya nk tgok pokoknya...
~ siti

Yg dfalam gambar tu Cekur hitam ada bunya warna pink/biru cair. yg kunyit hitam lagi kecil poko n daunnya. jangan salah gambar

~ azam

salam,..saya perlukan kunyit hitam untuk tujuan perubatan. Kpd sesiapa yang ingin menjual, sila hubungi saya nasir, 012-2492278.
~ Nasir, pahang.

salam saya ada kunyit hitam asli dari alam sebelah sesiapa yang berminat blh hubungi saya boleh pakai buat tarik memang kuat
~ kunyit hitam

hubungi saya sesiapa berminat dgn kunyit hitam alam sebelah yg kering 0105151921
~ kunyit hitam

Sesiapa nak mencari kunyit hitam untuk tujuan perubatan sila hubungi saya Haji Mohd Eusof. Harga boleh dibincangkan.

Area : Batu 6 Gombak. KL
~ Hj Mohd Eusoff

Haji Mohd Eusoff penjual kunyit hitam dan barangan unik dan mistik negeri sebelah sana boleh dihubungi melalui talian 0173470897
~ Mohammad Khalifah.

saya tahu yang bole memprosis kunyit hitam bole tarik duit hubungi saya di nombor 0135499574 sya sedia membantu asal kan ada upah
~ gaspoll@yahoo.com

kalau nak test lihat keindahan Kunyit Hitam..ambil 3 ruas tebu dan pangkah di setiap hujungnya.Warna hitam dari Kunyit akan bersambung ditengah2 tebu sehingga hitam kesemuanya.pangkah di nasi sehingga warna hitam mengubah keputihan nasi dan pada batang pisang..sapukan dipangkal pokok dan perhatikan warna hitam berapa tinggi boleh naik ke atas.masih ada lagi pelbagai cara untuk melihat keindahan Kunyit Hitam.Setiap sesuatu yang di jadikan oleh ALLAH SWT pasti ada kegunaannya,dan DIA Lagi Maha Mengetahui.
~ Bentara

Kunyit Hitam ni ada 2 jenis.pertamanya digunakan untuk Bidang PERUBATAN seperti mana yang semua maklum.Keduanya digunakan sebagai istilah Ibu Duit iaitu

proses

mlalui ritual yang tertentu..dan bukan semua Guru berkemahiran dalam bidang ini.Cara mendapat Pokok Kunyit dan Niat melalui permohonan menentukan jenis Kunyit Hitam yang bakal anda miliki.Saya percaya para owner Kunyit Hitam hasil melalui permohonan dari Alam Ghaib (Bunian)pernah bertemu dengan penjaga dikalangan Puteri... (beliau akan zahir beritahu namanya,atau ada yang pandai SCAN).Penjagaannya pula elok di tanam dalam PASU.Tidak boleh terkena bayang bayang atap rumah.Letak di luar rumah,kalau orang lain tau memang kena curi..tak pun dari kalangan Makhluk Ghaib.Da nak senja,bawa lah masuk rumah.Jangan letak di kawasan laluan manusia,haiwan melata,kucing tanam

periuk api


atau bumbung tempat cicak jatuhkan

bom

.Tanahnya elok di rumus sendiri,tanah bakar,tempurung kelapa bakar pun elok juga.Pastikan tanah tersebut betul betul bersih.Gunakan AIR HUJAN MALAM JUMAAT yang di rendam dengan EMAS (cincin,rantai dll) untuk siraman atau tanam sekali sedikit Emas bersama Kunyit.tak payah nak rendam2 lagi.kalau ada masa,malam jumaat bakar Setanggi Jasmine (warna biru gambar Taj Mahal) atau di tabur beberapa kuntum BUNGA MELOR.(Puteri kan suka yang wangi dan di belai).Kalau nak Proses kena minta izin dulu dengan menyeru nama Khadam Tuan Puteri tersebut mohon persetujuan.Mereka ni HATI SENIPIS KULIT BAWANG,mudah Merajuk.susah weh nak pujuk.la ni tgh menunggu masa yang sesuai untuk proses.bulan Muharam antara yg terbaik.Tp,hati2 jgn jumpa guru yang sodut khadam.hampeh.lagi elok buat proses sendiri.nak tau lebih lanjut bley tanya...0196861786.  
~ Bentara...


saya ada tanam pokok kunyit hitam, benih nya  saya bawa dari surabaya tapi tak sama saperti dalam gambar ni,kunyit hitam yang saya tanam daun nya sama saperti daun kunyit kuning biasa kita makan,tapi tulang di tengah tengah daun dan batang nya berwarna merah kehitaman.
~ ima, Brunei

Setau saya kunyit hitam,btnya seta buah pun hitam kan..
'?
~ Sal

SALAM, SESIAPA YANG ADA POKOK KUNYIT HITAM ATAU UBINYA YANG TELAH MATANG TOLONG HUBUNGI SAYA : 012-4530 737...SAYA BERHAJAT SANGAT...
~ EDDYHAKIM

kalau kunyit hitam ori,masukkan sedikit kunyit semasa menanak nasi.nasi akan jadi hitam
~ labu penang

di mana / sesiapa ada tanam kunyit merah?
~ bay darm 0127953258

ayah saya ada tanam kunyit hitam batang, daun, ubi semuanya hitam daunnya tak sama seperti dalam gambar tapi daun nya macam kunyit biasa tapi lebih kecil sedikit. saya confuse yang mana satu betul yabanyak spesis lah pulak.
~ nora


~ kimey_88@yahoo.com(0194448730)

kunyit hitam : Rm50.00/pokok
sesiapa yang berminat boleh email kepada saya.
Perak
~ Kimey_88@yahoo.com

saya perlukan pokok kunyit hitam untuk berbat...kasihan dah tak tertahan melihat keadaan sahabat yang terlantar sakit......sesiapa yang ada dan nak jualkan pokok kunyit hitam tolong email kpd saya nshikin782yahoo.com.my
~ shikin

Saya ingin membeli kunyit hitam bagi penanam kunyit hitam ini d sekitar sabah.Sila telepon saya jika anda mempunyai kunyit hitam yang ingin di jual. 0138712699
~ John

dan sapa2 yg ada knyit yg ubi warna ungu kehitaman, pesan sya jagalah ia baik2. kerna ia nya mpyai nilai yg hmpir cecah ke 4 angka dn sngat diburu oleh org yg tahu
akan kemistikan dn ktinggian
khasiatnyer. jgn dbritahu sbrang org. bnyak petua2 pd org yg menanam nya, klu tdk psti ia hilang dgn sendiri nya. ini pgalamn sya sesudah hmpir 5 tahun memeliharanya. ALLAH lebih tahu sglanya diantara kedua langit dn bumi kerna kuasa mutlak di dlm ilmunya.
~ zamtia@gmail.com

sya ada kyit itam ni.ubi warna ungu kehitaman, Tp sya nk pertukaran dgn org yg kata ada ubi dia timbul di luar. sya pernah dpt dulu yg ni, tp hilang (mgkin ia nya berkhadam) . sapa2 yg ada bolih email kat sya utk brhbungan.  
~ zamtia@gmail

sesiapa ada jual kunyit hitam,sila hubungi aku.
~ velson888@hotmail.com

salam bro...saya ada sepokok kunyit tapi isinya warna ungu kehitaman.apakah jenis kunyit ni..pokoknya tinggi l/kurang 15inci.
~ zek

dimana saya boleh membli daun kunyit hitam ni ?
~ zai

berapakah sepokok benih kunyit hitam termasuk kos penghantaran ke sungai petani,kedah.atau leh sms kat saya harga dan kos penghantaran: 0193707023
~ zek

Akum..Kunyit hitam bukan dari alam bunian tetapi ada di alam nyata. Banyak terdapat di Burma, Bangladesh,India.Pokoknya tidak tinggi sekitar 7 atau 8 inci saja. Daunnya seakan akan daun cekur merah bezanya isi cekur merah warna macam halia manakala isi kunyit hitam hitam.Untuk pengetahuan anda semua dalam kawasan istana kedah ada ditanam dan dikawal rapi.Pada bulan ramadan yang lalu saya telah mendapat benih kunyit hitam asal dari istana berkenaan.Alhamdulillah Sehingga kini ada 4 tunas   baru telah muncul.Isinya memang hitam.
~ jentayubisu@yahoo.com

salam...setahu saya,kunyit hitam nie keseluruhan pokoknya berwarna hitam,pokoknya tetap macam pokok kunyit biasa.
~ kimey

kunyit hitam bukan kunyit alam nyata cuma yang dapat melalui ilham dan dari alam bunian sahaja yang asli. Jika dapat kunyit ini memang orang terpilih sahaja tidak boleh dijual atau dibiakkan menjadi benih . Ia tak akan mati kalau mati, ubinya akan keluarkan tunas cabang tiga dalam bilangan tungal. Isinya semakin lama semakin berbongol-bongol seperti keledik. orang yang menanamnya sahaja tahu rahsia keseluruhannya Wallahualam  
~ Joe Kinta

salam semua..saya dah lama cari kunyit hitam tapi bukan macam saya nak..maksud saya yang betul-betul hitam.klu ditulis pada kertas ia hitam.t kasih semua.
~ yang mencari

apa beza kunyit hitam dengan kunyit biasa?
~ ani

jangan salah tengok pulak sebab temu hitam pun orang kata kunyit hitam.. kalau kunyik hitam daun nye sama dengan daun kunyit biasa termasuk bau nya sekali.. yang hitam tu cuma isi nya sahaja.. saya ada tanam pokok nii
~ alif_asba@yahoo.

saya ada kunyit hitam hubungi adbh56@hotmail.com
~ adenan

saya ada kunyit hitam hubungi adbh56@hotmail.com
~ adenan

kunyit terus tu kalau tak silap saya bonglai putih
~ Noraida Arifin

ada sesiapa yang pernah tengok kunyit terus...
~ adiays_05@yahoo.com

kUNYIT HITAM MEMANG SANGAT BERKESAN . iNI KISAH ARWAH IBU SAYA SATU KETIKA PERNAH MENGIDAP SAKIT KULIT YANG TIDAK ADA PENAWAR SEHINGGAKAN DOKTOR MEMBERITAHU TIADA UBAT. JADI ATAS NASIHAT SEORANG PENGAMAL PERUBATAN TRADISIONAL SAYA MENGGUNAKAN KUNYIT HITAM DENGAN DIASAH KE PASU ATAU TEMBIKAR UNTUK MENDAPATKAN HASIL YANG HALUS DAN DISAPUKAN KE SELURUH PENYAKIT (skin dsS@ENIMA) ALHAMDULILLAH SANGAT BERKESAN DAN PENYAKIT SEMBUH.
~ Hjh Noor Ashikin Hj Shahrom

pd alif-sel. klu nak beli pi la kat tmn pertanian bt 11, cheras saya nmpak ada, tp tak tau samada dia nk juai ke tak, nti klu senang gi la kat pusat MAHA, UPM pd 12 hb ni. harap depa ada wak juai.
~ zamtia

saya nak beli macam mane
~ alif-sel.

SAYA ADA TANAM KUNYIT HITAN,MMNG SUSAH NAK DPAT. NAK TGOK BLEH LE,TP TAK NAK JUAL LG. manan_o@yahoo.com
~ omar from sg petani

Pak su sya brpsan klu knyit hitam yg betoi2 kow pnya ada pntang nya. psan dia klu ada org mntak tk bolih bagi nti kita pnya pun mati.Klu nak bagi pun smua sekali kena bgi ngan pasu2. sya ada 2 pasu tu pun dia bgi semua psai klu dia smpan pun tak idup klu dah bg ngan org. wllahuaalambsawab.allah yg maha mngethui.
~ zamtia@gmail.com

Alhamdulillah setelah berusaha, jumpa juga saya dengan kunyit Hitam.....bukan apa saja nak buat koleksi...
~ zanal

Berapa harga sepasu anak kunyit hitam?saya ada anak pokok ini,tapi tak tau harga dipasaran,susah nak jual.....
~ aurasyami_71@yahoo.com

Isteri saya terkena santau, puas berubat kesannya masih ada.  Menurut tempat saya berubat jika isteri saya hendak benar-benar baik perlu dapatkan kunyit hitam yang betul-betul boleh hitamkan nasi bila dimasak untuk dimakan. Tolonglah... tak tertahan melihat dia menanggung derita ini. Jika anda ada menanamnya atau memilikinya, saya mohon dapat sekiranya hubungi saya di email ini. Terima kasih tidak terhingga kepada yang sudi membantu hanya Allah membalasnya.
~ zainudinls@yahoo.com

Saya pon ada pokok ini, kalau nak tau mistrinya, sesapa yang tanam' urutla daunnya dari pangkal ke hujung tiap2 malam. nanti adalah cenderamata dari

Julajuli Bintang 7

BOLELA CUBE!
~ Beni


Wahai Puteri Di Rimba.  Betul ke ada tanam Kunyit Hitam.  Boleh contact saya. YM saya haliza2335
~ haliza2335@yahoo.com

hai saya dari sabah, Kawan saya ada tanam kunyit hitam,dibawah daunnya ada warna hitam,Batangnya juga ada warna hitam,ubinya sekiranya sudah matang juga warna hitam seperti arang dan ubinya yang hitam mcm arang tu akan timbul ke permukaan tanah dgn sendirinya..Kami ada cuba mencari Guru untuk memproses kunyit yg dikatakan mistik tu tetapi masih belum berjaya...sekiranya ada sesiapa yg tahu guru tu silalah hubungi sya di markon882000@yahoo.com
~ Markon - Sabah.

saya pun ada kunyit jenis ini...tapi kalau ada yang betul betul hitam tu...saya pun nak juga..
~ zokry

PADA 29 APRIL AHAD BARU NI KUNYIT HITAM ADA DIJUAL DI PEKAN SEHARI TEMERLOH PAHANG, ISI/UBINYA ADA, ANAK BENIH PUN ADA. SAYA BELI DAN TRY TANAM . . . .
~ HJ

Kalau Boleh Saya Nak Tengok Gambar Kunyit Hitam Asli Itu Dan Kat mana Saya Boleh Belinya.
~ Jaykl

Kalau yang ni ubinya warna purple gelap(kehitaman). Kalau isi warna kuning mungkin kunyit lain. agaknya orang yang semai t dah confuse kot...:)
~ Nor

saya ada tanam pokok ni, sama di dalam gambar saya beli kat tamu bunga nya seakan bunga orkit warna kebiruan, kata penjual kunyit hitam dari thailand,tapi bilah saya belah umbi nya warna umbi nya kekuningan,ada kah  ia betul kunyit hitam ?
~ ana, (yang ingin tahu).

Kat rumah aku ade kunyit putih siap bebunga lagi tapi aku tak tahu ape kegunaanye saje syok2 tanam.
~ Hasb

hello kekawan siapa2 yang ada gambar kunyit merah yang betul2 merah(daun merah,batang merah,isi merah)dan kunyit hitam (daun hitam, batang hitam,isi hitam) sila pamirkan di sini supaya semua ahli dan pelawat dalam melur dapat melihatnya. _thanks_ :)
~ adie2180@yahoo.com

saya ada tengok rumah kawan saya kunyit warna merah pada batang dan daunnya. dia kata kunyit merah...tapi memang pelik laa...tak pernah tengok sebelum ni..
~ autokraf@yahoo.com

kunyit merah mcm mana?
ada org kata ada kunyit emas..mcm mana pulak?
ada sesiapa tahu?
~ fajarsiang@yahoo.com

wah!!! :) thanks kepada semua kekawan kerana memberikan gambar herba yang besar dan jelas....dengan adanya gambar tersebut kekawan atau pelawat laman herba yang meminati pokok herba dapat melihat dengan lebih jelas pokok dan jenis herba yang diminati atau yang hendak digunakan untuk tujuan perubatan.... :)

~ ^adi^

Bunga kunyit hitam
http://www.melur.com/images/myherba/bunga_kunyit_hitam.jpg

rizom kunyit hitam
http://www.melur.com/images/myherba/ubi_kunyit_hitam.jpg
~ Noraida Arifin

sedikit permintaan!!!mohon dipertimbangkan....bile sape2 diantara kekawan yang ade gambar/picture tentang sesuatu pokok herba yang hendak dimasukkan dalam ni...tolong besarkan gambar herba tu supaye kita semua jelas melihatnya...bukanlah tak jelas gambar2 yang sedia ada dalan ni..cuma kan lebih baik gambar yang lebih besar dan jelas..... :)

^adi^  
~ adie2180@yahoo.com

saya nak tanya tentang kunyit hitan dan kunyit putih yang asli..pada sesiapa yang tahu atau ada gambarnya atau ada menanamnya serta tahu serba seri kegunaannya dalam perubatan tradisional dan dalam ramuan tambahan penyediaan makanan boleh email kat saya pada adie2180@yahoo.com. saya nak tahu lebih lanjut tentang kunyit ini....Thanks.....
^adi^
~ adie2180@yahoo.com

hantu raya nak tanya sket, klu calit kat digital camera blh ambil gambar hantu x?
~ cap ayam

betul punya kunyit hitam kalau mau tau,potong sikit sapu kat kening bole nampak hantu, ada berani?
~ hantu raya

Memang ada kunyitnya yang memang betul-betul warna hitam hingga rizomnya juga berwarna hitam.Kami ada jual anaknya tapi harganya mahal kerana sukar didapati.Satu pasu berharga RM150
~ Admin Melur

kunyit hitam banyak terdapat di-taman bunga SINGAPURA(Botanic Garden)oleh kerana tidak tau akan khasiatnya ia terbiar begitu saja,jadi pada sesiapa yang ingin memiliki atau untok mendapatkan benihnya di- persila kan mampir ka-SINGAPURA.
~

ada sesiapa yang tahu tentang kunyit putih? betul ke kunyit hitam ni mahal?
~ faiz

sepanjang pengetahuan,saya tidak pernah lagi mendengar tumbuhan seperti kunyit putih. Walaubagaimanapun jika kunyit hitam memang ada. Jika ada sesiapa yang boleh dihubungi terus keSabah. Saya ingin sekali mendapatkan benih berkenaan yang asli dan selamat dan tak rosak.
~

Saya ada tanam kunyit putih, itu pun makcik saya yg bagi dia kata sekilo kunyit putih (serbuk)- RM 70.00. Kami suka koleksi herba so.. kalau nak guna / ada yg perlukan senang, cari jak di laman rumah.
~

ada sesiapa yang kenal

kunyit bolai

ker? kalau ada gambar mintak hantar boleh ker?
~ fajarsiang@yahoo.com


Bolehkah! saya ingin mengetahui keaslian kunyit hitam dan apakah tandanya.
~ Nordin Muhadi

kunyit puteh banyak ada,sapa mau bole contact . kunyit hitam yang asli dan yang baik adalah yang di hutan bukan olang tanam
~ orang utan

Saya ada tanam kunyit hitam.
Kalau rajin tumbuk lumat isi kunyit hitam campurkan dengan air panas dan madu ... umpph
Nak tau khasiatnya cuba la minum dulu ..
~ Puteri di Rimba

saya nak tau la...macam mana bentuk kunyit putih,ratu pari,dan pecah beling tuuu...kalau ader sesiapa yang sudi beri saya gambar...saya ucapkan berjuta terima kasih
~ razeehisham@yahoo.co.uk

siapa ada menanam kunyit hitam, saya ingin membeli nya, hubungi saya email:jimah_ho@hotmail.com
~ ima

LIMA TAHUN BERKAHWIN, TAK DAPAT ANAK. DOKTOR SUDAH BOMOH PUN SUDAH. PUAS DAH BERUSHA SANA SINI MASIH BELUM BERHASIL. KAWAN-KAWAN, ADIK BERADIK, IPAR LAMAI SELALU TANYA. EMAK MERTUA DAH KENEN-KENEN SURUH ANAKNYA KAWIN LAGI SATU. DALAM PADA TAK KESAH SUAMIPUN SUDAH ADA RENCANA SENDIRI. MANA SILAPNYA YA. Jangan putus iktiar, cuba cara saya. mana tau kalau boleh serasi entah nanti diberikan tuhan rezki. Email saya kalau nak cuba.
~ bangnuard@yahoo.com.my

ada macam-macam jenis kunyit hitam,yang mana satu gred satu,yang mana satu gred dua.ada orang kata yang betul kunyit hitam daun hitam,batang hitam dan ubinya betul2 hitam sehingga daun jika diperah keluar air warna hitam dan ubinya jika dipalit pada periuk nasi,nasi akan menjadi hitam,siapa ada bagi tau mai?
~ amri1997@yahoo.com

bole dikatakan korang punya maklumat ttg herba tidak menurut apa yang sepatutnya,belajarlah dari orang yang benar-benar arif ttg herba terutamanya orang2 tua kampong
~ pop kk
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sundal malam(4/12/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :14 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(235)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com