MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Salam

Nama Tempatan:Salam
Nama Saintifik:Eugenia Polyantha
Nama Lain:samak kelat, bay leaf, daun salam manting, serah, serai kayu, Daeng klua (Thai),Saramu-rihu. sinonim: Syzygium polyanthum
Famili:myrthaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan liar
Asal:

keterangan:

Pokok salam merupakan sejenis pokok tropika yang biasa ditemui tumbuh liar. Ia boleh mencapai ketinggian hingga 90 kaki.Namun ketinggian yang biasa dijumpai ialah 60 kaki.Ia mepunyai dahan yang merimbun dan dan berbentuk ringkas. Bunganya berwarna merah jambu dan mempunyai bau yang wangi. Buahnya kecil seperti buah beri, berwarna merah yang akan bertukar menjadi coklat apabila matang sepenuhnya.Daunnya yang kering berbau wangi dan mempunyai rasa yang sedikit masam. Ia biasa digunakan sebagai rempah dalam masakan Indonesia terutamanya masakan daging.Ia dikatakan akan menghasilkan aroma yang lebih kuat selepas digoreng atau dipanaskan.Kandungan kimia utama bagi tumbuhan ini ialah :euginol, citral, tanin , flavanoid dan metachavicol.Ia membiak melalui biji benih dan keratan batang.

kegunaan:

Perubatan herba menggunakan daun salam untuk mengubat penyakit seperti kencing manis, cirit-birit dan darah tinggi.Bahagian yang digunakan termasuklah daun, akar, kulit batang dan buahnya.Untuk diabetis melitus caranya dan tekanan darah tinggi, 20 helai daun salam direbus bersama tiga gelas air hingga menjadi satu gelas. Air ini diminum dua kali sehari sebelum makan pagi dan malam.Untuk mengubat cirit birit, daunnya direbus dan disejukkan sebelum dicampur dengan sedikit garam sebelum diminum.Akar dan kulit batang salam boleh digunakan untuk mengubat kudis dengan cara ditumbuk hingga halus dan ditampal pada bahagian yang terlibat sebelum dibalut.Setengah pendapat juga mengatakan daun salam juga boleh digunakan untuk menurunkan kolestrol dengan cara merebus daunnya dan diminum airnya 3 kali sehari.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Eugenia Polyantha
Other Name:samak kelat, bay leaf, daun salam manting, serah, serai kayu, Daeng klua (Thai),Saramu-rihu. sinonim: Syzygium polyanthum
Family:myrthaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


harga berapa sepokok
~ ridzuan

saya ada benih pokok ni, berminat email ke zahariali@gmail.com
~ zahari

Sya setuju bebeno ngan En. wsafie. pokok dlm gambau tu SERAI KAYU jang, pucuk dia memang sedap bau pun harum buat ulam nasi cicah budu/sambal, tapi ada rasa kelat la sket, telajak makan jadi sembelit. Manakala SALAM pula daun dia besar/lebar, ari giliran kat K.Berang ada jual. sya makan di Kuala Dipang lepastu ada kawan dari Kalan Brangan Marang bagi pokok idup sya tanam kat tepi rumah, isteri sya selalu ambil pucuk buat sayur+cendawan+krepok gonde (ganti fishball) sedap sengoti
~ SubuhGajah

Pokok Salam dan serai Kayu adalah jenis yang berlainan, daun Serai Kayu rasanya sedikit kelat, digunakan untuk ulaman termasuk nasi kerabu sahaja. Ianya populer di Pantai Timur semenanjung. Sementara daun Salam banyak digunakan dalam masakan.  
~ (wsafie)

macam mana nak dapatkan daun ni kat area KL?
~ pja

hehe..nak daun salam..free..datang je ke pasir gudang,jalan pi kg pasir putih,berderet sisi jalan,batang,daun,buah semuanya ada..
~ tasa

eh tapi bila tengok daun ni balik, betul ke yang buat nasi kerabu, ada dua jenis pokok ke nama serai kayu.spesis apa ni
~ nasikerabuasli

tolong jangan keliru. ni pokok salam, bukannya pokok selom. atau pokok salang.
~ mak andeh

Ini bukan daun salem yg buat ulam 3 seringgit tu. Daun selem daunnya lebih pekat dan berbunga putih.
~ ABD

Ini bukan daun salem yg buat ulam 3 seringgit tu. Daun selem daunnya lebih pekat dan berbunga putih.
~ ABD

Ini bukan daun salem yg buat ulam 3 seringgit tu. Daun selem daunnya lebih pekat dan berbunga putih.
~ ABD

sedap ni kalu wat ulam cicah budu dan wat ulam nasi kerabu
~ murnihasan

saya ada pokok salam benihnya dari Indonesia daunnya lebih tebal dan wangi compare ngan yg local punya
~ nizam@mtb.com.my

Also known as Bay-Leaf. Please visit :- http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/engl/generic_frame.html?Euge_pol.html
~ nMOHO

mane gambar nyer....
~ az_2378@yahoo.com

Nak benih salam.

Gi pasar beli ulam salam. Potong pangkalnya cucuk ke tanah, jarak 6 inci satu batang. Siram hari hari.
Sebulan setengah lepas tanam dah bulih kutip hasil buat ulam. Tanam atas tanah bulih, tanam dalam pasupun buleh.
~ Nuar

gambarnya mana???
~ zaid

Kami ada pokok ni,sila la datang ke SETA di JB
~ Kak Gee

sapa2 yang ada poko ni bagi la benih kat saya..roshidah74@hotmail.com
~ shida
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Ati-ati(9/18/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :19 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com