MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books


Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM40 Trelis
Trelis
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Periuk Kera

Nama Tempatan:Periuk Kera
Nama Saintifik:Nepenthes mirabilis
Nama Lain:pitcher plant
Famili:Nepenthaceae
Lokasi dijumpai:tumbuhan liar di hutan
Asal:

keterangan:

Menyukai kawasan yang lembab dan terbuka tumbuhan unik ini biasa dijumpai tumbuh liar dikawasan hutan hujan tropika terutamanya dikawasan paya.Periuknya mengandungi sejenis bahan kimia yang dipanggil pepsin yang dapat menghadamkan serangga yang terperangkap didalamnya dan menukarnya kepada nutrien untuk tumbuhan ini.Periuknya mengandungi penutup yang menghalang air hujan dari bertakung di dalamnya.Tumbuhan ini boleh membiak melalui pecahan rumpun.Jenis Nepenthes mirabilis banyak ditanam sebagai tumbuhan hiasan sekarang berbanding dengan periuk kera jenis lain dan harganya boleh melebihi RM50 sepasu. Di sarawak periuknya digunakan untuk membungkus ketupat pulut yang dihidangkan di pagi raya.

kegunaan:

Air yang terdapat didalam periuk kera ini dikatakan berkhasiat untuk mengekalkan kesihatan mata.Akarnya digunakan untuk mengubat penyakit semput atau lelah atau asma dengan cara mengasah akarnya pada pasu dan dicampurkan dengan kemenyan putih. campuran ini dididihkan dan ditapis sebelum diminum airnya.Kajian juga sedang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik untuk membuktikan khasiat tumbuhan ini sebagai penawar kepada penyakit kanser.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Nepenthes mirabilis
Other Name:pitcher plant
Family:Nepenthaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


DIA KLU POKOK NI MENGKALA DIA ADA PERIUK DIA KENA BUBUH AYAQ DLM DIA BARU DIA IDUP CANTIK TAK KERING KONTANG. PETUA ORG CINA.
~ zamtia

Skrg ni periuk kera banyak dijadikan hiasan.

1 pasu, pokok sederhana besar RM 15-25 bergantung pada jenis pokok dan kesuburannya.

Kalu yg masih anak RM7 kat jb.

Susah x nak jage pokok ni?
~ abid(indahcemerlang@yahoo.com)

wahai cukai - bahasa melambangkan jiwa bangsa. sory, tq.
~ petai

ada jugak Nepenthes yang bersifat tidak parasitik seperti Nepenthes ampullaria, Nepenthes terbesar dunia iaitu N.Rajah boleh didapati di Gunung Tambayukon di sabah, ianya boleh memuatkan sehingga 7 liter air. Nepenthes boleh hidup di tempat tinggi yang melebihi 2000M dari atas laut seperti N. x Trusmadiensis di Gunung Trusmadi
~ Fendi

sesiapa yang berhajat mendapatkan pokok periuk kera ini boleh hubungi saya
~ azauzin 0129097800

adakah pokok periuk kera ini adalah spt awak yg menulis artikel ini.
jd awakini kera
~ cukai

saya sedang menjalankan research methodology untuk mencari keistimewaan periuk kera. harap dapat membantu tesis saya
~ sue-kuching,sarawak.

Pada Julai 05 saya telah mengambil beberapa anak pokok periuk kera, dan ditanam atas tanah serta dalam pasu. 3 bulan pertama diberi lindungan, sekarang ini cantik molek hidupnya. Wak Sudin
~ sudinwak@yahoo.com

nampaknye mcm tongkat ali tapi rupanya periuk kera.....
~ chel

ini tongkat ali...bukan periuk kera
~ zah

Dihutan kerangas banyak sekali pokok ni,dan banyak jenis, Yang mana satu ya??
~ zaid

Bolehkah jelas daya tarikan Pokok Periuk Kera??
~ AdE

Macam mana nak dapatkan pokok ni? Berminat nak tanam sebab unik.
~ Raney

Harap maaf, tersilap upload, ini ilah gambar periuk kera yang sebenarnya
~ Admin

gambar tu gambar tongkat ali
~ lin

saya sedang buat kajian bagi pengkrioawetan hujung pucuk Nepenthes nih,so saya just nak berkongsi bahawa periuk kera adalah susah nak hidup di bukan habitat asal sebab bijinye adalah jenis rekalsitran

~ ~ZNJ
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Ubi ganyong(9/2/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :60 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (285)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com