MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Benih cempaka putih
2. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak pokok harum sundal malam
2. keratan batang  Mulberi
3. keratan batang sabah snake grass
4. Baba Grower Pot 147mm
5. Trelis

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

mahkota dewa

Nama Tempatan:mahkota dewa
Nama Saintifik:Phaleria papuana
Nama Lain:buah dewa, simalatama
Famili:Thymelacea
Lokasi dijumpai:indonesia
Asal:

keterangan:

pohon jenis renek, buah berwarna kemerah - merahan

kegunaan:

dilaporkan di indonesia ianya digunakan untuk merawat pelbagai jenis kanser, masalah buah pinggang,darah tinggi, stroke, kencing manis, kolesterol tinggi dan pelbagai kegunaan yang lain

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Phaleria papuana
Other Name:buah dewa, simalatama
Family:Thymelacea
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Nk tya bli!!1 pkok mkota dwa hrganya brpa?
~ pengamal herba

hmmm.... memang menarik.Maklumat maklumat ini agak sesuai untuk semua lapisan masyarakat di negara.Herba ini memang istimewa kerana selain mujarab tiadakesn sampingan.
~ Dhini

di mana aku nak beli herba ni?????????
~ nora

sape nak order mahkota dewa kering syarat 50 kg keatas rm 55 sekilo 019-7317700
~ onenv2u@yahoo.com

murah-murah aje rm 55.oo sekilo kering, mahal bebenor jual mahkota dewa sampai rm 200.00 sekilo aduhhhhhh

~ onenv2u@yahoo.com

Salam..apa sahaja herba yg diminum..hendaklah dilakukan dengan tekun..baru lah nampak kesannya..
~ AngahMoon

Buahnya dihiris nipis-nipis macam asak keping kemudian dijemur hingga kering.  Akan jadi rupa macam asam keping.  Bila nak guna, ambil sedikit, rebus dan minum airnya.  Kalau nak anak pokok saya pun ada 017-880 5159
~ mab

Setelah sekian lama akhirnya buah mahkota dewa mula mendapat tempat. Sejarah membawa benih dari Indonesia 5 tahun dahulu akhirnya membuahkan hasil yang baik untuk masyarakat di Malaysia..

Ramai yang tertanya-tanya, bagaimana nak memprosesnya...?? Jika nak tahu boleh emailkan ke ctsal1970@gmail.com  semoga ilmu yang sedikit ini dapat dimanafaatkan oleh semua dan dikira sebagai amalan-amalan yang diberi ganjaran oleh Allah s.w.t.
Dimana boleh diperolehi pokok dan buahnya, rakan-rakan saya ini telah komersilkan secara kecil-kecilan:
1) Wak Sudin Klang
2) Pusat Herba UPM (Hj. Zaleha)
3) Anis Kuantan
4) Lain-lain sudah lupa mereka yang datang mendapatkan benihny sebelum ini sebab terlalu ramai. Yang ambil banyak tiga di atas.

Mereka telah manfaatkannya dan telah berjaya membantu orang yang bermasalah dengan izin Allah s.w.t. Wallah hu 'alam.
~ razmry@gmail.com

Saya ada 300 pokok/benih Mahkota Dewa. 20 pokok Kunyit Hitam dan 50 pokok Belalai Gajah utk dijual 0134412250 adenan.
~ adbh56@hotmail.com

Kami ada menjual pokok HERBA GANDARUSA, GENSENG jAWA, JERANGAU MERAH,  MAHKOTA DEWA DAN BELALAI GAJAH.... Sekiranya berminat sila  sms alamat kepada saya  atau call 0162336604 - SABAH
~ NAZLIE
~ NAZLIE

Lawatai www.primaseries.my untuk rawat kanser anda
~ ikhwan

Saya nak anak pokok mahkota dewa dewa. Kalau ada yang lebih besar lagi bagus..(sakurazgurlz@yahoo.com)-nad
~ nad

http://mahkotadewamalaysia.webs.com/
semua tenang penanaman mahkota dewa.
~ Ishak K

anak saya mengidap resdung, apa yang patut saya lakukan dan anak saya berumur 13 thn.
~ Janawang47@gmail.com.

Buahnya bila dah masak warna merah...siat-siatkannya halus-halus,pisahkan dari biji. Kemudian jemur sampai kering. Bila nak guna rendam dalam air panas macam rendam teh. Minum setiap hari. Selain kanser, boleh merawat resdung juga... cuba la...InsyaAllah....Boleh e-mail aku kalau nak biji nak semai. faizbadak@yahoo.com
~ faiz

macam mana nk cara saya nk makan secara asli ? saya dah tanam pas2 buah nye lebat,,buah nye merah2 apa yang patut yang saya lakukan untuk makan buah itu secara asli,?
~ jamilah

Assalamualaikum semua..alhamdulillah semuanya dah tahu khasiat pokok mahkota dewa. Kalau sesiapa yang berminat nak beli benih pokok mahkota dewa bolehlah hubungi saya sementara stok masih ada..tq n wassalam.(019-9924400)
~ Mohd Firdaus

assalammualaikum w.b.t & selamat sejahtera kepada semua. di sini saya ingin memberi tahu kepada sesiapa yang ingin anak benih pokok mahkota dewa atau buahnya dengan harga yang berpatutan boleh lah menghubungi kami melalui email biotechnologies786@yahoo.com dan lawatlah blog kami http://biotechnologies786.wordpress.com

~ Bio-technologies Enterprise

assalammualaikum w.b.t & selamat sejahtera kepada semua. di sini saya ingin memberi tahu kepada sesiapa yang ingin anak benih pokok mahkota dewa atau buahnya dengan harga yang berpatutan boleh lah menghubungi sy di talian 016-3141913(Din)
~ Bio-technologies Enterprise

saya telah mengambil mahkota dewa  yang sudah diproses  sebagai jamau, kali pertama ambil jamu mahkota dewa waktu malam, keesokan harinya masallah sakit lutut dan sakit tumit saya hilang rasa sakitnyadan memudahkan pegerakan saya,  
~ Mohd Zukri Bin Mohd Ramli,Taman Sri Rampai Kuala L

macam mana nak guna pokok ni? saya ada satu kat umah. . baru beli lepas tahu khasiatnya. . . tapi tak tahu lagi macam mana nak guna denga lebih mujarab.
~ syira

macam mana nak guna pokok ni? saya ada satu kat umah. . baru beli lepas tahu khasiatnya. . . tapi tak tahu lagi macam mana nak guna denga lebih mujarab.
~ syira

Kat umah sya ada tanam.Dah berbuah pun 5-6 biji. baru ni kawan sepengajian mintak tuk buat ubat barah tulangnya
yg sentiasa bernanah. lpas 2 bulan dia tanya lg. Tp buah lom masak. Sya tanya ada apa2 perubahan. Pasai ada la, tu tanya lgi.
~ zamtia

Kalau nak tengok pokoknya , mai lah kerumah di ( Taman Belibis , Simpang Amapat , SPS , P.Pinang ). Duk tengok berbuah lebat sekarang ni....
~ Ust. Arif Aura ( 019-575 0725 )

Pengalaman sendiri - Merawat Sakit Batu Karang (Buah Pinggang)

Herba yg saya gunakan;

Herba Dukung Anak 10 btg
Herba Bayam Karang (kering) 10 helai
Herba Buah Mahkota Dewa (kering) 1/4 biji

Rebus dengan 1.5 liter air dan rebus sehingga air tinggal 0.5 lit. Minum 3 kali sehari sehingga batu karang pecah & keluar.


~ Anuar/03-94867535

buah dia blh mkn ke?
mane nk dpt anak benih pokok ni?
~ azri0115[a]yahoo.com

Kencing Tak Puas + Kencing Berdarah + Batu Karang. Sakitnya amat meresahkan pengidapnya. Duduk salah, tidur salah, berdiri salah, berjalan salah. Rasa macam sakit belakang pinggang, diraba dipicit tak juga. Macam sakit perut, bila di tekan mcm sakit belakang. Diurutpun tak terasa. Hidup jadi serba tak kena, serba salah. Tegak bulu roma menahan sakit. Ubatnya: Dapatkan 1/4 seperempat bahagian sabut kulit mahkota dewa. Carik-carik & siat-siatkan. Masukkan dalam lipatan sehelai kertas. Jemurkan sehingga kering. Rebuskan dalam 1 liter air. Jadikan 300ml. Minum 3 kali sehari sehingga sembuh. Perubahan akan di lihat dlm masa 2 jam. Kencing kotor (kencing berdarah) kembali jernih, batu karang akan keluar tanpa menyakitkan.
~ Anuar O16-2723256

salam smua, smua org pakat nak jual pokok je. takde ke yg nak beli buahnye kalau ada boleh gak try tanam seribu pokok ke. pasaran buah camner? sapa yg akan beli nanti.
~ aminkapar@yahoo.com

pokok mahkota dewa nie rupenya senang tumbuh. hari tu masa pegi ke maha setelah beli anak pokoknye, pakcik tu ada bagi saya buah yg dah masak. balik umah saya trus proses buang kulit luarnya dan tanam di dalam pasu yang sama dengan benih pokok yang saya beli tu. sedar2 dua tiga hari lepas saya tgok dah kuar tunas setinggi 2 cm. nak tunggu dia tinggi sket baru nak pindah pasu lain
~ HASMOKER

Saya sudah agak lama menaruh minat untuk menanm pokok ni,Alhamdulillah saya cuma dapat produk buahnya yang di keringkan.  Saya baru saja mencuba..sedang menunggu hasilnya.
~ Sham

minggu lepas saya ada e MAHA dan di situlah saya pertama kali melihat pokok ini. setelah diterangkan kegunaannya yang bermanfaat, saya terus beli. minggu depan cadang nak balik tanam di kampung bersama pokok-pokok herba lain.
~ hasmoker

A'kum semua!!
Nampaknya Mahkota Dewa semakin mendapat tempat di Malaysia. Bagi yg berhajat mendapatkan anak pokok sebagai tanaman hiasan dsbnya tpt saya ader..
~ isa sg buluh.019-365 7229

Saya Juga baru jer semalam dengar pasal Mahkota Dewa ni dan bercadang-cadang nak Tanam Celah-celah pokok Gaharu saya. Sesiapa yang ada Info dapat kiranya membantu saya ..lawati website saya di www.gaharu.bravehost.com tolong email detail.
~ Azizi Lajis

Saya banyak kirim ke malaysia  aneka biji tanaman dari biji mahkota dewa,biji zodia,umbi-umbi etc. Silakan rekan-rekan malaysia yang memerlukannya. HUB: REZA FLORIST N HERBAL +628179556329
email : my_kembang@yahoo.com
web sites:
www.bijianthurium.blogspot.com

best regards
reza florist n herbal
Mobile phone : +628179556329
email : my_kembang@yahoo.com
~ reza florist: my_kembang@yahoo.com

Baru2 ni saya berpeluang berjumpa dengan seorang sahabat di Jakarta yang mengamalkan teh uncang mahkota dewa.Saya belilah dalam 60sachet kat dia.Satu sachet tu boleh lah sampai 4 cawan ok lagi.Lepas 3hari relax 1hari dan minum 3 hari lagiseperti dia beritahu caranya.hari ketujuh iaitu semalam 2/10/2007 reading kencing manis saya jadi 7yang biasanya 13/Panel
Dr saya pun terkejut.Tapi dia masih belum buat besar2an lagi.Baru tahap IKS.Nanti saya bagi tau lagi perkembangan nya//Saya try kat diri sendiri dulu.Lagi 2minggu saya bagi kabar lagi.Selain itu ada juga dia bagi produk lain tapi masih belum saya nampak hasilnya.
~ Aida

Oktober 2005, saya bawa dari Indon 50 pokok. Sekarang dah ada lebih dari 100 pokok yang hidup dan dah berbuah. Kalau nak beli sila pegi ke Kpg. Ibrahim Majid 1, Sp. Renggam, Kluang, Johor. Ikut jalan pegi benut. Klu dari tol sp.renggam, bila nampak stesen minyak shell sebelah kiri, mulai slowkan bawa kereta terus jalan. Disebelah kanan jalan nanti nampak ada bus stop kecil dan belakang bus stop tu ada orang buat kulvert dan jual batu bata. Masuk simpang jalan kecil sebelah bus stop tu dan terus jalan sampai nampak ada rumah batu atas bukit warna putih sebelah kanan. Tuan rumah namanya pak mustapa iaitu abah saya. saya ada banyak gambar tapi tak tau cam mana nak hantar kat web ini.
annuar13@streamyx.com
~ annuar13@streamyx.com

Sesiapa berminat untuk mendapat benih / anak pokok sila e-mail saya di mry5teratak@yahoo.com. Saya cuba memperbanyakkan anak pokok, tetapi kadar yang berjaya cuma dalam 10% sahaja. Masih ada beberapa pokok dalam simpanan dari setinggi 5

sehingga 3'.
~ m16


Lama tak menjenguk kea melur. Berapa jarak tanaman, racun apa pakai... ?? Dua 4 pokok dalam pasu dua atas tanah, setakat ini dua pokok dalam pasu  berbuah buat kali keduanya walau tak banyak mana dan saya berusaha untuk memperbanyak pokok. Berminat boleh email saya. Saya tidak menggunakan racun kimia, hanya menggunakan racun organik sahaja.
~ m16_19Jul07

ni saya sediakan dari indonesia aneka herbal indonesia dan jamu godog..dari kunyit putih,keladi tikus,meniran,temulawak,mahkota dewa,sambiloto,secang etc. ada juga umbi dan biji-biji herbal kami. Siap kirim ke malaysia dan brunei serta singapore, Hub ; reza Herbal +628179556329 www.rezaflorist.co.nr
~ Reza Herbal

Berapa jarak tanaman, apa jenis baja dan racun yang digunakan untuk panjagaan tanaman mahkota dewa?
~ Nnor

Benih Mahkota Dewa jika ada berapa harga sepokok? Buahnya pula berapa harganya sekilo?
~ Msg.24

Buah Mahkota Dewa yang basah dah ada ke di Malaysia?
~ Jack

Satu pokok yang ditanam telah berbuah tunggal. Muda hijau dan bila masak berwarna merah darah. Setakat ini hanya sebiji sahaja hasilnya. Bunga-bunga lain gugur mungkin tak disenyawakan kot...
~ m16_30apr07

Berminat untuk mendapatkan anak pokok sila email saya: mry5teratak@yahoo.com. Sekarang hanya tinggal 3 pokok setinggi 1 - 2 kaki tinggi.
~ m16

saya nak benih pokok mahkota dewa....
~ maal129@yahoo.com

Saya ada beberapa pokok. Pertumbuhan pokok ini agak perlahan. Pokok sambung nyawa/daun dewa mudah diperolehi di merata-rata tempat atau pusat semaian.
~ m16 8Jun06

gambor kecik . tak clear
~ comel

siapa2 yang ada menjual anak pokok mahkota dewa dan daun dewa, saya nak membeli nya. sila hubungi saya.  
~ jee_mahh@yahoo.com.sg

Gambar pokok yang dipaparkan tu dari jauh sememangnya pokok mahkota dewa. Alhamdulillah beberapa pokok yang saya semai telah bertunas dan agak pelik juga sifat pokok ini, tunas tumbuh terus 2-3inci tingggi. Dari 15 semaian, hanya 4 telah berjaya tumbuh dan diharapkan mampu membesar dan berbuah. Dikatakan pokok ini agak sukar untuk ditanam. Wallah hu a'lam.
~ m16

yolatuuuuuuuuuuuuuuu
~ ibf_dafhej

di melur.com ada menjual biji atau pun anak benih herba mahkota dewa,saya nak tanam di belakang rumah.
~ umai

adakah alamat email global tea industries kurang tepat?, pernah cuba tapi tak dapat , nak dapat kan produk mahkota dewa.
~ umai

kapada siapa yang tahu di mana kah untok membeli benih herba ini,tolong nyatakan alamat nya di ruangan ini juga, saya akan semak kembali.
~ ima

Keterangan yang diberikan memang betul berkaitan pokok mahkota dewa tapi nama botanicalnya kurang tepat. Mahkota dewa: Phaleria papuana (Fam.: Thymelacea) berasal dari Papua. Terkenal di Indonesia bagi penyembuhan pelbagai jenis penyakit termasuk pelbagai jenis kanser. Pokok boleh mencapai sehingga 5m. Produk dari buah mahkota dewa banyak terdapat di Indonesia. Harap-harap dah ada yang impot dan jual di Malaysia. Berdasar pembacaan melalui internet memang dah banyak terbukti (melalui pengakuan pengguna) tentang keampuhan produk-produk ini mengatasi pelbagai penyakit termasuk kanser. Frankly speaking kalau saya didiagnos mengidap kanser, saya sanggup pergi ke Indonesia untuk mendapatkan produk-produk ni untuk dicuba. Gynura pseudochina pula adalah sejenis tanaman herba. Ramai yamg tanam sebagai pokok bunga saja. Nama lain termasuk daun dewa, umbi dewa, beluntas cina. Daun dan umbi bermanfaat untuk pelbagai jenis penyakit. Gambar anak semaian yang disertakan dengan keterangan tanaman tersebut besar kemungkinan (kerana kurang berapa jelas) anak benih pokok mahkota dewa. Kalau betul anak pokok mahkota dewa saya sendiri berminat mendapatkan beberapa pokok. Masih ada lagi ka dan berapa harga sepokok? TQ.
~ Yahya Hussain

Kami Global Tea Industries mengeluarkan herba mahkota dewa dalam bentuk kapsul dan Kordial-sesiapa yang berminat boleh menghubungi kami di 2A-2 Wisma Idaman Place,Jalan Pinang, Kg.melayu Ampang, 68000 Ampang (03-42522230)
~ GTI

Encik Wan,
Bagaimana hendak menggunakan buah ini?. Perlu dikeringkan dulu atau makan terus?
~ nique

mintak pihak yang berkenaan dapat paparkan gambar yang lebih jelas. gambar kecil sangat. susah nak tengok.
~ fajarsiang@yahoo.com

Buah mahkota dewa ini saya dah cuba dan didapati sungguh mengkagumkan mengubati penyakit migrane, resdung, gout dan sakit sendi dan urat dan macam macam lagi
~ Wan Alor setar

Saya pun nak pokok ni. Tak pernah jumpa. Berapa regenye.
~ jun
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sundal malam(4/12/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :38 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(235)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com