MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Kucing galak

Nama Tempatan:Kucing galak
Nama Saintifik:Acalypha Indica
Nama Lain:Indian copperleaf,India acalypha
Famili:Euphorbiaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan liar
Asal:

keterangan:

Tumbuhan liar berupa rumpai ini begitu mudah dijumpai tumbuh liar dinegara kita walaupun ia dikatakan berasal dari India.Ia sejenis herba semusim dengan ketinggian antara 0.5 -1 m.Tumbuhan ini menjadi kegemaran kucing yang biasanya akan makan daun dan akarnya.

kegunaan:

Digunakan dengan meluas dalam perubatan homopati.Dalam perubatan tradisional tumbuhan ini banyak digunakan untuk mengubati masalah yang mennyerang sistem pernafasan seperti asma, bronkitis dan batuk.Ia juga digunakan untuk menambahkanb tenaga batin

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Acalypha Indica
Other Name:Indian copperleaf,India acalypha
Family:Euphorbiaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


semua pokok tumbuhan ada gunanya.pokok kucing galak ni dah lama jadi sesetengah amalan orang2 tua.cuma tak heboh cam sekarang.ia sejenis herba,apa jenis herba pun baik untuk kesihatan,cuma...orang sekarang ni semua nak cepat dan segera..makan sampai kenyang..contohnya..daun ketum.dah beratus tahun orang2 tua amalkan sebagai ubat.tapi..apa dah jadi sekarang..pokok ketum juga yang jadi mangsa.usahkan pokok2 herba dan ubatan..nasi yg kita makan hari2 pun kalau terlebih melantak..memudaratkan kesihatan juga.
~ banprakop@yahoo.com

untuk tenaga dalaman...hehehe
~ mey

Setiap tumbuhan ada racunnya, sama ada sedikit, banyak dan dilepas dalam udara. Inilah caranya tumbuhan mempertahankan diri. Cuba bagi sawi untuk lembu makan, tak sampai seminit jadi kejang lembu tu, cuba kita terjilat getah pokok buta, tak sempat langkah dah tercirit-birit. Pokok tungkat ali pun ada racun. Nasi yang kita makan hari2pun boleh jadi racun, jika kita makan dengan banyak dan melampau (mentah kedarah, cakap orang Kedah). Aapa-apapun dalam perubatan herba, kesederhanaan itu adalah amat penting,berbual dengan yang arif, merisik, cuba dengan sedikit dan amalkan.
~ treehouseMAP@gmail.com

saya mengidap asma,pokok ni banyak di sekitar rumah sampai cabut buang je,nak guna tak berapa yakin,sebab terbaca dlm 1 artikel pokok ni ada kesan racun,camne yek?
~ fadhil

jika sy tgk pkok ni kt tepi rmh sy cabut jer, buat menyemak sbb dh byk sgt pkok2 kt rmh. lgpun setiap kali kcg sy trlepas, mesti bising bila dia tsntuh pkok ni!
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

kucing saya bkn ajer galak tp dah melampau galaknyer sehinggakan gomol pokok ni sampai berdarah hidung.huhuhu
~ EncikAmat86

Saya nampak pokok ni macam bayam.

Anyway saya jumpe dlm http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/acalypha%20indica.html

Pengenalan

Famili: Euphorbiaceae

Nama Melayu: Chika Mas

Nama Lain: Indian Nettle, Kuppi Dan Dadaro, Indian Acalypha

                

Penerangan

Tumbuhan jenis renek dengan ketinggian di antara 0.5-10 meter. Daun berwarna hijau, licin dan tersusun berselang seli berukuran 3-4 cm panjang dan 2-3 cm lebar.

Kegunaan

Diguna dalam merawat penyakit kulit seperti kurap dan kudis. Ia juga diguna untuk merawat ulser serta diguna oleh masyarakat  di India sebagai ubat bagi merangsang muntah.
   Keracunan

Bahagian Beracun: Keseluruhan pokok

Bahan Aktif: Acalyphin (sejenis sianogenik glikosid) dan Hydrosianik asid

                              

Bahan Lain: Diterpene ester

Kesan Keracunan

Simptom utama keracunan yang ditunjukkan ialah rasa  loya, muntah dan cirit birit. Apabila termakan dalam dos yang tinggi simptom keracunan sianogeik glikosid akan dapat dilihat seperti sakit kepala, mengantuk, tidak dapat memberi tumpuan (disorientation), tidak dapat bertindak balas, kepenatan, separa sedar, lemah anggota badan, sawan dan koma.

Jika terkena pada kulit, ia boleh menyebabkan keradangan atau dermatitis.

Rawatan kecemasan

Bersihkan saki baki tumbuhan dan jika termakan, dapatkan rawatan perubatan dengan segera kerana pembersihan perut (gastric lavage) perlu dilakukan dalam masa 1 jam. Pesakit mungkin memerlukan rawatan antidote bagi sianid.



~ abid

memang lawak betoi lah tngok kucing saya gomoi pokok ni. kucing yg buat derk tu agak kcing mainan kot ataupun kcing tu belum baligh. klu bagi ngan manusia apelak jadi ye.keh..keh..keh
~ zamtia

http://zulieza.12wap.net
~ zulieza_ent

setahu saya daunnya baik untuk mereka yang sembelit, terutamanya bagi perempuan yang sering mangalami sembelit pada waktu haid. di mana akibat ketidakstabilan hormon yang dihasilkan.
manakala akarnya baik untuk mereka yang mengalami kesakitan saraf tunjang. untuk kesan yang nyata, akarnya perlu diremdam dalam samsu selama tiga bulan.
ini pesan tuk wan saya kepada bapa saya.
~ ZL

Aku macam terpecaya apa zarina cakap, pasal kat gumah aku ada banyak pokok ni tumbuh meliar ... dan kucing kat gumah aku asyik beganak je ..
~ labo akk

Ye..Betol apa yg Zarina tulis.Ingat lagi bila balik kodiang.,cabut bagi kat Awagtam.,beguling sakan dia..
~ kusaaz@yahoo.com

patutler kucing sy slalu make pokak ni. tapi ore nok make guano? keno masok ko? @kene make supo kucing...

kucing galok ko a.galok
~ -izzah

kenapa bila saya ambik akar pokok ni dan bagi pada kucing saya, kucing tu buat derk je?
~ alia

Di mana boleh saya perolehi pokok kucing galak ini?
~ Hisham

saya nak tanya,apakah fungsi kucing galak ni kpd mice sperm quality? sape tau tolong share info kpd saya utk complete my assignment..ni e-mail saya
hidayah_w@yahoo.com
~ atiehidayah

memang betul. pokok ni membantu kucing muntahkan bulu yg dah byk dijilat.
~ tikar mengkuang

Dalam perubatan tradisional, pengambilan herba ini dalam kuantiti tertentu dan direbus dengan lama dipercayai dapat membuang bahan toksik di dalamnya. Opah saya akan merebus herba seperti ini selama 3-5 jam dan dijadikan tonik. Biasanya akan dicampur dengan tumbuhan herba yang lain.
~ Mie

la................. pahal bangang sangat kau ni? tolan yo lah asal masok dalam poghout
~ budak nakal

cam ne nak manfaatkan pokok ni kalau ianya mampu menyebabkan keracunan? Bole sesapa bgi tau cara yg betul cam ne nak guna pokok ni sebagai ubat. Guna Akar (direbus) atau daunnya?
~ Auki

saya pernah bagi pokok ni pada kucing saya, dia punya sondol dan cium pokok ni tak nak lepas2! Terutamanya bahagian akarnya
~ rosita

Hai Zarina!
Pokok orang galak ada ke ?
Poskan sepohon.
~ draft64trg@yahoo.com

fuyoo ! ye ke.
~ aizat

Dikenali juga dengan nama chika mas, tumbuhan ini boleh memberi kesan keracunan jika diambil dalam dos yang berlebihan.bahan aktif yang terdapat dalam tumbuhan ini ialah Acalyphin (sejenis sianogenik glikosid) dan Hydrosianik asid.Antara kesan keracunan ialah rasa loya, muntah dan cirit birit.Kesan lain ialah rasa mengantuk, hilang tumpuan, penat , separa sedar , lemah anggota badan dan koma. rawatan pembersihan perut perlu dilakukan dalam masa 1 jam.Rawatan untuk keracunan sianid juga mungin diperlukan bergantung kepada keadaan pesakit.Tumbuhan ini digunakan di India untuk merangsang muntah.Ia digunakan juga untuk merawat luka dan ulcer serta kurap dan kudis.
~ Nor

macam mana nak guna pokok ini.. akar atau daunnya? rebus atau macam mana? sesiapa tau mintak nyatakan di sini.
~ fajarsiang@yahoo.com

jika anda berikan pokok ini pada kucing, jgn terkejut ye, kucing itu akan gomol pokok ni...sampai terkeluar air liur...sbb itulah namanya kucing galak...
~ zarina
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Rozel(9/13/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :16 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com