MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Mengkirai

Nama Tempatan:Mengkirai
Nama Saintifik:Trema orientalis (L.) Blume
Nama Lain:trema, pigeon wood
Famili:Celtidaceae / Ulmaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan liar
Asal:

keterangan:

Mengkirai merupakan sejenis pokok yang cepat membesar dan merimbun.Ia mudah dijumpai dikawasan belukar dan hutan disekitar kampung di Malaysia.Ia boleh mencapai ketinggian hingga 18 meter.Namun saiz yang biasa dijumpai ialah sekitar 1 hingga 3 meter. Iabergantung kepada sumber air yang didapatinya, semakin sedikit air yang didapati ia menjadi semakin pendek.Daunnya berebntuk mudah dan tersusun secara berselang pada rantingnya. Saiz daun sekitar 6-15 cm panjang dan 2-5 cm lebar.pucuknya bertekstur kasar dan berbulu, dan akan bertukar menjadi licin apabila tua.Bunganya kecil dan berwarna kehijauan manakala buahnya pula kecil, berbetuk bulat dan berubah menjadi kehitaman apabila masak.Ia mudah membiak melalui keratan batang dan biji benih.

kegunaan:

Perubatan melayu tradisional menggunakan kulit batang pokok mengkirai sebagai ubat ulser mulut.Cara penggunaannya ialah dengan memotong kulit batang pokok ini dan kulit ini dikulum (seperti makan gula-gula) didalam mulut.Orang zulu pula makan pucuknya sebagai sayuran.Bahagian pokok ini seperti buah, batang, kulit batang, ranting dan daunnya digunakan sabagai ubat di Afrika barat , Tanzania , Afrika timur dan madagascar

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Trema orientalis (L.) Blume
Other Name:trema, pigeon wood
Family:Celtidaceae / Ulmaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


sexy ada jg tnm pkk ceri manis n tgh bbuah skang. ada masa sexy htr gmbr. daunny mmg 2 3 helai sama dgn daun mgkirai. bezany; buah ceri sebesar ibu jari wrn merah n pucukny wrn ijau, buah mgkirai sebesar jari kelingking wrn hitam n pucukn wrn merah lmbut.
~ sexy

lama tak bmelor dot com nih. sexy ada tnm. dh btahun2. ambil sebiji buah kat temerloh masa htr jenayah ayh kwn. pkk ni tumbuh kt luar pagar kubur. minta izin ngan tuanny. sexy semai dlm pasu n pangkas sbln skali. x bbuah lg. nnt ada masa sexy htr gmbr ek.
~ sexy

pokok mengkirai ni tumbuh sampai jadi hutan di kebun aku. Tanah bekas kayu yang dibakar paling disukainya.

Pokok cenerai atau cemara adalah pokok lain. Pokok ceri hutan pun lain.
~ mz

buah ini dijadikan peluru utk main pelempung yg dibuat drp batang buluh yg kecil...utk main tembak2 dgn kawan2...he333
~ damha

hempa buat main2 ngan pokok ni nanti dok begaru siang malam.Ni,dah puas dah kena miang/gatai pokok ni masa pi tebaih utan nak tanam jagung 20thn dulu la dok habaq mai ni.kisah lama ni.  
~ zamtia

Ni masa kecik dulu buah ni kami buat peluru bedil buluh,abis baju beb
~ pulau tawar

betul kata bullah tu, setahu saya buah mengkirai ni tak boleh dimakan. cuma jadi makanan burung je
~ nor

Kepada nz pokok g anda maksudkan tu pokok ceri buah manis boleh makan.tapi mengkirai lain buah kecil warna hitam,burung punai suka buah ini.daunya hampir sama.
~ Bullah,penang

masa kecik dulu, kat depan rumah saya banyak pokok ni, kitaorang buat ran atas pokok ni untuk lepak-lepak. berbuah sepanjang tahun, bila masak, warnanya merah. bau bunganya harum semerbak. akar pokok ni menjalar dan nanti akan tumbuh kat depan rumah orang lain pulak, habis satu kampung penuh pokok ni kat depan rumah masing-masing. tak tau pula namanya mengkirai, sebab kita orang kat kampung panggil ceri hutan.
~ nz

Yang tu buah cenerai ke mengkirai, kalau tak silap saya yang tu buah cenerai, buahnya tak de isi tapi ada macam hampas , rasa masam-masam manis bila masak, dan masam serta berlendir masa muda, yang ni ke yang dimaksudkan?
~ Riena

Masa budak2 dulu ,saya biasa makan buah ni. Kalau yg masak hitam tu rasa manis-manis masam. Yg belum masak hijau -masam! Biasanya,akhir musim banjir (sebelah negeri Trg) buahnya masak. Time manjat tu yg best!
~ simoza@yahoo.co.uk
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sentul(10/25/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :41 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com