MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM8 Benih stevia
Benih stevia
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Senduduk putih

Nama Tempatan:Senduduk putih
Nama Saintifik:Melastoma decemfidum roxb./Melastoma Imbricatum
Nama Lain:Keduduk putih.
Famili:Melastomaceae
Lokasi dijumpai:Liar
Asal:

keterangan:

Merupakan tumbuhan renek yang berketinggian sekitar 1 hingga 1. 5 meter. Namun terdapat juga yang mencapai ketinggian hingga 8 meter jika tumbuh dikawasan bertanah tinggi seperti Cameron Highland.Daunnya berbentuk ringkas dengan permukaan daun yang agak kesat dan mempunyai bulu halus yang keras.Daunnya mempunyai lebar sekira 2 hingga 5 cm dan mempunyai panjang sekitar 5-7 cm.Berbanding dengan spesis berwarna ungu jenis berbunga putih ini agak sukar dijumpai walaupun tumbuh liar disesetengah tempat.Ia mudah membiak jika menggunakan biji benih berbanding dengan keratan batang. Biji benihnya yang tua memerlukan penjagaan rapi kerana mudah terdedah kepada sejenis kulat yang merosakkannya.

kegunaan:

Senduduk putih merupakan tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan yang tinggi.Bunga senduduk putih dikatakan mempunyai khasiat mengubati batuk yang lama. Ia juga dikatakan dapat mengubati kanak-kanak yang mempunyai masalah pertuturan (lambat boleh bercakap).Daunnya yang tua ditumbuk bersama kunyit hidup dan dicampur dengan air digunakan untuk merawat masalah cirit birit dan berak berdarah.untuk mengubati penyakit keputihan yang biasa dialami oleh wanita, dua ranting senduduk putih direbus bersama sedikit gula batu, halia dan daun bonglai untuk diminum air

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Melastoma decemfidum roxb./Melastoma Imbricatum
Other Name:Keduduk putih.
Family:Melastomaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:



Produk Pilihan


Anak benih senduduk putih
Beli
Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


tidak lah hairan sgt jika kita byk membaca,senduduk putih yg dibandar/  dikampung/dihutan,'petugas' penyebar biji benih nya adalah burung2,spt burung merbah.saya sndri ada tanam senduduk putih,dan biakkan nya..mudah saja buahnya yg masak dan merkah diramas bersama tanah dan tabur dlm pasu.sekitar 2-3 minggu insyaAllah tumbuh..saya berikan percuma saja anak pokoknya kpd jiran2.....
~ fadhil kuantan

saudara saya ada mengusahakan penanaman pokok ini secara kecil-kecilan di samping memasarkan minyak dan bunga senduduk kering yang boleh dibuat minum untuk mendapatkan 1001 khasiat dan mencegah/merawat penyakit di dalam badan.Sebelum itu, selama 3-4 tahun saudara saya ni buat kajian tentang khasiat senduduk putih.Memang ternyata banyak kelebihannya. Keseluruhan pokok boleh digunakan sebagai ubat, daripada bunga hinggalah ke akar.InsyaAllah,berkesan.Kepada sesiapa yang berminat, bolehlah menghubungi saya 019-4256711 (Juliana) untuk maklumat lanjut.

~ Juliana

org slalu buat ubat yg dlm utan. daun dia agak bebulu seolah berkilat putih.pak su sya ada wak blik tanam msa dia msok rimba jmpa dlm utan. tp sedihnye kurang penjagaan. cian tgok pokoknye. nk mintak malu pulokkkk. slalu mintak je.tp slalu bayar.bukan free.syarat nk tanam pokok herba lagu tu. bukan main mntak sesuka hati.ada nilai dia.
~ zamtia

dengan kuasa Allah senduduk putih ni hidup secara semula jadi di laman rumah orang tua saya di kampung. pernah pokok ni mati tp ia hidup kembali di tempat lain dilaman yg same. yang menakjubkan ia hidup di 2 tempat.. subhanallah
~ putih

sapa ada batu senduduk putih?
~ tarmizi

itulah kebesaran illahi..kepada sesiapa yg mempunyai pokok sedunduk putih.cuba anda petik bunganya sebelum fajar terbit dan letakan didalam ruang rumah anda..menakjubkan apabila fajar terbit kelopaknya berkembang..sila cuba insallah..
~ zaliayz@yahoo.com

trims coz artikel ne aku jadi bisa buat tugas yang susa...a...h banget
~ dedew

trims coz artikel ne aku jadi bisa buat tugas yang susa...a...h banget
~ dedew

Cat
Boleh sayer mendapatkan lebih maklumat mengenai senduduk gajah
TQ
~ nani

kegunaan senduduk putih.
5 daun senduduk putih.
sedikit tongkat ali.
secengkam beras.
3 bahan masak sekali. sehinggalah beras jadi nasi.air kenalah 1 mangkuk besar.
Ingat. buat ubat ini kenalah masa dia, iaitu pukul jam 11 malam dan minum sebelum tidur.
senduduk untuk mengubati urat.
nasi untuk tenaga badan.
t.ali untuk kuatkan urat.
sakit yg tersimpan dulu boleh sakit semula ,itulah cara ubati sakit dalaman.
sebarang maklumat hubungilah.ppppp_ccccc@yahoo.com
~ ppppp_ccccc@yahoo.com

in nak bertanya, dengar dengar bunga senduduk putih ni boleh mengubati penglihatan yang kabur. betul ke?
~ zahra@singnet.com.sg

baru baru ni ada orang cari pokok ni, katanya nak buat ubat sedaranya yang kena barah payudara, saya pun tolong carikan, dapatlah, sepokok rm 30, tapi pokok masih kecil, katanya dia perlukan akarnya untuk tujuan tersebut. jadi tak dapatlah.
~ Manan trgnu

saya dah hampir 4 tahun tanam pokok nie..tak susah sangat. tapi kalo nak tanam kena ala ala hutan sikit. bunga dia pun banyak.muingkin serasi kot. pokok nie diberi oleh mak bekas tunang saya.dia tukang ubat.gaknya jodoh takde..adajodoh dgn pokok jer.

~ azzaahmad

senduduk putih liar yang tumbuh dalam hutan lebih baik untuk perubatan tp susah nak cari..senduduk memang bagus untuk kesihatan. dulu arwah ayah saya tak dapat jalan selama 1 tahun sb sakit sendi dan urat..ada orang bagi petua buat jus daun senduduk putih,senduduk merah dan senduduk gajah..blender semua daun tu dan minum 3 kali sehari..sebelum minum tu selawat 3kali dan niatlah kita minum jus tu untuk menyembuhkan penyakit..alhamdulilah setelah 2-3 bulan amal minum jus daun senduduk ayah saya boleh jalan semula..daun senduduk juga boleh ubati luka2 kecil dengan cara mengumpal daunnya hingga keluar air dan sapu pada luka.insyallah sekiranya kita berusaha pasti Allah akan sembuhkan penyakit kite..tak salah rasanya sy kongsi petua berharga ini demi kebaikan bersama..jangan pandang remeh pada pokok senduduk kerana masih banyak lagi khasiat yang belum kita ketahui.
~ cat

senduduk putih amat sukar didapati, yang banyak dipasaran ialah senduduk putih dari thailand. pokok senduduk putih besar dan jarang dapat hidup dilaman - laman rumah kerana ia memerlukan baja semulajadi, contoh daun - daun hutan yang kering dan haiwan - haiwan hutan yang menjadi rakan simbosis.
~ dak seli

senduduk putih lebih senang dibiak guna keratan batang.
saya berjaya membiakkan lebih 200 pkk sehari..tak caya kan tapi tu hakikatnya. contak saya untuk keterangan lanjut
~ pkharmony@yahoo.com

dulu kat uamh sy ada la, tanam dlm pasu..bunga dia slalu kmbang dlm 3kuntum sehari..tok sy kata suruh mkn bunga dia 1 kuntum sehari slama 40hari leh jd awet muda..
~ achee b

saya ada banyak pokok senduduk putih..dari 3 kelopak bunga hingga 17 kelopak bunga..
~ raney09

BERKAHWIN DAH LAMA, BERJUANG DAHPUN KETITISAN DARAH TERAKHIR, NAMUN TETAP KECIWA MENDAPAT CAHAYA MATA.
MAK MERTUA DAH BERTANYA ANAK SIANU, SUAMI DAH TAK BETAH DI RUMAH. MAHLIGAI YANG INDAH BAGAIKAN ISTANA DIKATAKAN BERPUAKA, SEPI LESU KAKU.
ISTERI CANTIK BAGAIKAN BIDADARI, tapi sayang tiada penyeri. Di mana silapnya.  Mungkin jawapannya ada pada saya, mari berbincang dengan wak. Mana tahu cara pengubatan wak serasi dengan puan. So, emaillah saya.

~ bangnuard@yahoo.com.my

kat rumah sya ada pokok senduduk putih ni. kalau nak hubungi sya. idris_yaman60@yahoo.com
~ idris

macam mana nak guna khasiatnya utk merawat masalah pertuturan kanak-kanak?
~ aku_4886@yahoo.com.my

rasanya nak dapat anak pokok senduduk putih nie ..
kat mana buleh dapat , kat nurseri mana ada jual ?
harga brapa agaknye .
~ mazhard

Jika sesiapa nak tengok rupa pokok senduduk putih ni boleh la ke rumah orang tua ( Saad Hashim telepone 04-9255611) aku kat Kg Pida 2 bukit hantu Jalan Sanglang Kodiang Kedah. Rupa pokok tu memang serupa senduduk biasa cuma bunganya saja bewarna putih. Aku difahamkan akar pokor senduduk putih amat berkesan sabagai anti toksin bisa ular tedung. Kami pernah cuba...dan memang menakjubkan.
~ izann1971@yahoo.com.sg
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sambung Nyawa(7/16/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :31 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (284)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com