MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM8 Benih stevia
Benih stevia
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Benih daun dewa
9. Benih stevia
10. Benih Cekur hitam
11. Anak benih mulberi hitam
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Lemuni

Nama Tempatan:Lemuni
Nama Saintifik:Vitex Trifolia var Negundo
Nama Lain:Dangla, lagundi,lipuk, tigau,three leaves chaste tree,Indian Privet, Indian wild-pepper
Famili:Lamiaceae/Verbenaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Lemuni ialah tumbuhan dari jenis renek yang boleh mencapai ketinggian 1 hingga 4 meter.Satu tanggai daun memegang 3 daunnya,dengannya daunnya berkilat dibahagian atas.Menurut kajian, daunnya juga mempunyai minyak pati dan resin.

kegunaan:

Akarnya boleh direbus dan diminum bagi perempuan lepas bersalin.Ia juga boleh digunakan untuk merawat luka terbakar dengan cara memanaskan daunnya didalam periuk yang panas tanpa dicampur air. daun yang panas ini kemudiannya ditekapkan pada luka tadi.Lakukannya dua hingga 3 kali sehari.Daunnya juga boleh digunakan untuk merawat penyakit beri beri, rheumatik dan cirit birit dan juga boleh digunakan sebagai antiseptik.Dimalaysia daunnya yang telah ditumbuk bersama bawang butih, lada hitam, kunyit dan nasi, kemudian digentel kecil-kecil digunakan selalunya untuk merawat sakit kepala, mata berair dan juga untuk menggalakkan pertumbuhan janggut.Ia juga digunakan untuk merawat kanser payudara.selain itu daunnya boleh juga dijadikan bantal untuk mengubat sakit kepala selain daunnya juga dijadikan ulam dan bahan campuran ketika memasak nasi.Daunnya juga dapat membunuh jentik-jentik dan boleh digunakan sebagai ubat nyamuk (nyamuk aedes).untuk keterangan lanjut sila ke: http://www.herbmed.org/Herbs/Herb135.htm#Category25Herb135

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Vitex Trifolia var Negundo
Other Name:Dangla, lagundi,lipuk, tigau,three leaves chaste tree,Indian Privet, Indian wild-pepper
Family:Lamiaceae/Verbenaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


sapa2 ada ank pokok lemuni?saya berminat nk mendapatknnya-hassan..hassan.iium85@gmail.com
~ hassan

pucuk daunnya dicelur wat ulam cicah dgn sambal belacan....utk awet muda....
~ damha

Salam...terima kasih  kpd ~afni krn sudi jawab soalan saya. nak cuba buat nanti nasi lemuni tu.
~ cikgu din(awangsaha@yahoo.com)

nasi lemuni..adalah pahit sikit-sikit. tapi baguslah sebagai ganti nasi lemak ..
~ afni

nasi lemuni..adalah pahit sikit-sikit. tapi baguslah sebagai ganti nasi lemak ..
~ afni

Salam..nak tanya ni.sapa2 blh tlg jawab. tak pahit ke kalau buat pewarna macam nasi kerabu? kat rumah saya ada lemuni hitam.
~ cikgu din(awangsaha@yahoo.com)

daun lemuni ada 2 jenis iaitu lemuni putih & lemuni hitam. kerap digunakan sebagai ulam dan juga direbus bersama daun kantan, daun samak,daun inai,daun lengkuas merah,serai wangi, lengkuas kecil,pandan,misai kucing dll untuk mandian ibu selepas bersalin.
~ tokayahbatin

mak mertua aku suka masak nasi lemuni . sedap... macam nasi lemak je. cuma tambah daun lemuni dlender. khasiatnya kenyang.
~ marya@streamx.com

lemuni juga dikenali sebagai lengundi. terdapat 2 jenis iatu yang daun dan bunga berwarna unggu. satu lagi jenis yang daun berwarna hijau dan bunga warna putih. pucuknya sangat pahit biasa dimasak dengan nasi yang dipanggil nasi lengundi untuk orang baru bersalin dan daunnya dibuat param dan direbus untuk mandian dan pengubatan orang lepas bersalin.  
~ lady sarah

apakah kandungan dalam lemuni yang dapat membunuh nyamuk aedes?
~ azri

saya nak tanya,apakah potensi lain yang boleh diperoleh daripada lemuni? adakah lemuni boleh menghasilkan ubat nyamuk? jika boleh bagaimanakah caranya?
~ azri

saya nak tanya... antara 2 jenis pokok lemuni ni, yang mana satu nama sains nya adalah vitex negundo? TKasih.
~ wani

Lemuni ada banyak jenis, jenis yang biasa dijumpai di malaysia ialah lemuni hijau, lemuni hitam dan lemuni putih. Mungkin yang saudari ada tu dari jenis yang lain dari yang ditunjukkan dalam gambar.
~ Melur.com

Kenapa gambar ni lai je dari lemuni yg saya ada kat rumah? Mine pucuknya berwarna keunguan dan daunnya nampak lagi nipis dari gambar ni. Tolong jelaskan. TQ.
~ haifa

Air perahan dari daun lemuni yang telah ditumbuk boleh digunakan untuk menjadi pewarna nasi kerabu dan nasi lemuni.Ada dua jenis lemuni, lemuni biasa yang berbunga ungu akan menghasilkan warna biru gelap jika digunakan untuk mewarnakan nasi, manakala lemuni putih akan menghasilkan warna biru yang lebih cerah.
~ Admin
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Susun kepala(11/19/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :121 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (288)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Dala
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com