MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Benih daun dewa
9. Benih stevia
10. Benih Cekur hitam
11. Anak benih mulberi hitam
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Paku Tunjuk Langit

Nama Tempatan:Paku Tunjuk Langit
Nama Saintifik:Helminthostachys zeylanica
Nama Lain:Paku tunjuk langit(Malaysia)/akar tunjuk langit, jelai (orang asli malaysia), pancar bumi(jawa), flowering fern, Australasian fern, di wu gong(china), hak tin hung(laos), toshigoho(jepun)
Famili:ophiglossaceace
Lokasi dijumpai:dikawasan terbuka seluruh kawasan tropika.Di semenanjung Malaysia
Asal:

keterangan:

Paku pakis dari keluarga ophiglossaceace ini boleh dijumpai dikawasan terbuka seluruh kawasan tropika.Di semenanjung Malaysia ia paling banyak dijumpai di kelantan dan terengganu Selalunya ia dijumpai di kawasan redup yang terbuka dan bertanah liat atau laterit seperti di kebun getah.Ia hanya dijumpai dikawasan bertanah rendah.Di jawa ia di jumpai di pinggir hutan atau dibawah semak yang jarang hingga kekawasan yang ketinggianya hampir 400 meter dari paras laut.Pertumbuhan pokok ini juga dikatakan bergantung kepada sejenis kulat yang terdapat didalam tanah.Spora yang diterbangkan angin memerlukan kulat tersebut sebelum dapat bercambah.Batangnya berupa rizom di bawah tanah dan dari rizom ini munculnya akar-akar serabut yang tebal.Daunnya adalah dari jenis daun majmuk yang terdiri dari banyak anak daun. Bahagian paling atas yang merupakan sporangium yang terbuka menegak keatas. Sporangium ini tersusun rapat tetapi tidak melekat antara satu sama lain dan membentuk kapsul yang hampir bulat bentuknya.Pada kapsul tersebut terdapat satu garis pembahagi(fisura). Apabila matang sporangium akan pecah mengikut fisura ini dan spora dilepaskan untuk pembiakan.sporangium ini bebentuk seolah-olah bunga dan kerana ini ia dipanggil flowering fern dalam bahasa inggeris.Selain mempunyai nilai perubatan yang tinggi paku pakis ini merupakan sayur dan ulam yang menyelerakan.

kegunaan:

Bahagian yang digunakan: akar,rizom keseluruhan bahagian pokok diatas permukaan tanah. Perubatan china menggunakan herba ini sebagai penawar demam(antipyretic, 1. Mengubat penyakit batuk rejang.Rizomnya ditumbuk hingga halus dan dikunyah bersama pinang. 2. Berak berdarah(disentri).Akarnya ditumbuk halus dan direbus. Air rebusan ini ditapis, disejukkan dan diminum. 3.Lemah syahwat. Keseluruhan pokok ini termasuk akarnya direbus dan air rebusan ini diminum.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Helminthostachys zeylanica
Other Name:Paku tunjuk langit(Malaysia)/akar tunjuk langit, jelai (orang asli malaysia), pancar bumi(jawa), flowering fern, Australasian fern, di wu gong(china), hak tin hung(laos), toshigoho(jepun)
Family:ophiglossaceace
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


MACAM MANA NAK GUNA AKARNYA?BOLEHKAH DIMAKAN TERUS, DIKERINGKAN ATAU DIREBUS AKARNYA? SAYA NAK CUBA, BOLEH AJARKAN SAYA..
~ HAFIS KK

saya berumur 29 tahun,dan seorang pesakit buah pinggang.sudah 2 tahun saya hemodialisis.saya ada membeli minuman herba yg mengandungi ramuan paku tunjuk langit dan ekstrak keladi murai,adakah pokok ini yg d maksudkan??dan bolehkan saya sembuh jika terus mengamalkan meminum minuman ini??kos minuman herba ini pula RM 190.00 SEKOTAK...atau bolehkan saya buat sendiri untuk jimatkan kos??? T.Q
~ AIDA SHAH ALAM..

Bunganya yang telah matang akan berdebu, boleh digunakan untuk merawat kutil atau ketuat. Ambil bunga yang telah matang dan gosok pada kutil atau ketuat. Lakukan berulang kali...ketuat atau kutil akan tanggal. Akarnya digunakan untuk merawat lemah syahwat. Cabut pokok perlahan-lahan, basuh dan makan akan akarnya secara mentah. Pokok yang muda boleh dijadikan sayur goreng.
~ Cinot

pokok paku tunjuk langit ni memamg jika minum air rebusan ia kuat tunjuk sampai tuan belum lagi bangkit ia dah bangkit selamat ...mencuba ????
~ anak cakna kesihatan

laa banyak khasiat rupanya pokok ni. kat kebun getah banyak...ada tanam sebab nampak cantik... kalu gitu kawe nak tanam banyak2...
~ adq2429@yahoo.com

sapa ada jumpa buah tjuk Lngit yg pait piang? sya bru dpt dri org asli.ada pompuan endon kat kedai sya kta dia org buat ubat utk 27 jenis
penyakit. La ni ada org promosi buat kapsul 10 bj smpai RM90. Klu 1 klo bji dia org asli jual RM400.Mak Duit tu!!!!!ingat ..Bukan paku tjuk langit yg ini.jgn confuse.
~ zamtia

pokok tunjuk langit ini,pada 12/10/2009 saya ada nampak di kawasan hutan belum perak,semasa saya dan rakan-rakan dari frim membuat kajian dikawasan hutan belum,pokok ini hidup subur ditepi hutan yang sedikit lembab tepi tasik belum,pokok ini hidup merata-rata agak banyak sangat sesuai dengan persekitaran tanah yang lembab.jika tuan-tuan ingin membuat kajian sila pergi kehutan belum taman negeri tasik banding.
~ Mohd.Hadzri Bin Abdullah,USM,Pulau Pinang

kalau takat pokok ni den bule bg free yo x yah boli tp utk buek koleksi tumbuhan herba la
~ romie n roses

akar pokok ni tokwan makan ngan sireh mcam makan sireh piak.hairan jugak. rupanya buat tnaga btin. patut lah ehem....dgar dia bisik2 ngan pakngah mcam mana tunjuk mencanak pokok tu mcamtu lah.......dot.sensor
~ zamtia@gmail.com

Pokok Paku Tunjuk Langit yang belum kembang lurus dan tajam seperti ekor belangkas,ambil dan letakkan diatas nasi masih panas...jika dimakan pasti ummmp
~ Tok_Ayah Kuala Rompin

kalau inginkan anak pokok tunjuk langit sila hubungi saya di nombor di atas sepokok RM5 sahaja
~ sirchott

pokokni memang baik
~ chott

dimana saya bisa dapatkan bibit pancar bumi/tunjuk langit ini ? krn saya ingin budi dayakan tanaman obat ini. tolong infomasikan ke
e-mail saya. terima kasih.
~ Tris (blueviery_raid@yahoo.com)

di tempat saya pokok ini di kenali sebagai pucuk seri beguna tak tau pulak kegunaan nya, masa saya kecik2 dulu makcik saya selalu bawa saya kehutan kutip pokok ni, untok di buat sayur di campur dengan pucuk ubi kayu masak tumis rasa nya sedap.
~ inoi

di tempat saya pokok ini di kenali sebagai pucuk seri beguna tak tau pulak kegunaan nya, masa saya kecik2 dulu makcik saya selalu bawa saya kehutan kutip pokok ni, untok di buat sayur di campur dengan pucuk ubi kayu masak tumis rasa nya sedap.
~ inoi

tapi dia mengaktifkan orang berpenyakit darah tinggi dan kencing manis,tak sesuai untuk orang ada penyakit tersebut
~ amri1997

Seeeeeeedap bah....
~ Camay

Ia banyak terdapat dalam kebun getah ayah mertua saya di Kedah, saya selalu minta ayah mertua saya mengutip pucuk tunjuk langit ini untuk dibuat ulam.Ia direbus dulu, rasanya agak manis dicicah dengan sambal belacan lagi sedap
~ jasmie_my@yahoo.com

Menurut Buku Kesejahteraan Wanita diterbitkan oleh Mardi, akar pokok ini sesuai untuk mengubati mandul...Cuba try..kalo mujarab bagi tau kengkawan
~ acikpeah@yahoo.com

Pokok ini juga boleh dijadikan sebagai sayuran. Di kampung Sawangan dalam daerah Kuala Penyu Sabah, kebanyakkan penduduk kampung memetik pokok ini dari hutan untuk dijadikan sayur dengan cara menumis dan digaul dengan ikan masin. Enak sekali. Penduduk tempatan menggelarnya sebagai "tongkat langit".
~ Malik Mapat
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Susun kepala(11/19/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :27 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com