MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

letup-letup

Nama Tempatan:letup-letup
Nama Saintifik:Physalis minima
Nama Lain:Wild capegooseberry
Famili:Solanaceae
Lokasi dijumpai:Lokasi gambar: Lembah bujang Kedah
Asal:Tumbuhan tempatan

keterangan:

di malaysia terdapat banyak jenis pokok yang dipanggil dengan nama vernakular letup-letup. Nama panggilan ini berdasarkan sifat buah pokok-pokok ini yang akan meletup apabila matang dan melepaskan bijinya kepersekitaran untuk pembiakan. salah satu pokok yang dipanggil letup-letup ini ialah physalis minima yang biasa dijumpai tumbuh dikawasan-kawasan pertanian atau kawasan tanah terbiar. ia tergolong dalam kategori rumpai.Ia selalunya tumbuh dikawasan bertanah poros(berpasir) yang kaya dengan bahan organik.Ia merupakan sejenis tumbuhan herba kecil dengan ketinggian mencapai hingga 1.5 meter. tumbuhan ini mempunyai bau yang kuat. Daunnya berbentuk oval dan lembut. Baunya kuat.buahnya berbentuk beri dan tersimpan dalam kaliks yang mempunyai sepuluh kedutan dan tercantum diatasnya. apabila masak, buahnya akan berwarna kuning terang dan kaliks disekelilingnya akan terbuka dan menjadi kering.buahnya yang masak mengandungi jus yang kaya dengan vitamin C dan boleh dimakan serta dijadikan jem.

kegunaan:

Pokok ini digunakan dalam perubatan sebagai ubat untuk  pening , sakit  pinggang  dan  kanser .

Buahnya yang muda boleh dijadikan ulam.Buahnya yang masak dan dijadikanjus boleh digunakan untuk merawat sakit kerongkong

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Physalis minima
Other Name:Wild capegooseberry
Family:Solanaceae
Location:
origin:Tumbuhan tempatan

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152395728884116&set=a.112240999115.97424.53931224115&type=1&theater
~ Noraida Arifin

salam,
wey joh pokok ni ambe pange pokok gelebe lembu, wat ulam nasik cecah budu sedat weh
~ subohgajah

di tempat kami pokok ini di pangil capak capak,pokok ini hidup subur se lepas pembakaran dan di tepi tepi jalan,pokok ini boleh menurunkan tekanan darah tinggi,kencing manis dan jantung berlubang dengan cara menjemur keseluruhan termasok akar nya di jemur baru lah di rebus minum apabila air rebusan sudah menjadi suam.
~ ima.Brunei

macamana nak proses buat ubat darah tinggi? rebus ke atau makan macam tu je? org Australia panggil Gooseberry, sama tak dgn yang kat blkg umah kita tu? rasanya sama.
~ azman mohamad

setahu sye name pokok nie pokok kelempung tp tak tau la panggilannye laen mngikut tmpat.. buah die kalo kte tngok btl2 ala2 gooseberry yang djual kt pasaraya besar.. sye ingat ini pokok yg sme... mase kecik dlu sye pnah petik buah pokok ni n bwk balik umah n then kne marah ngan mak sye.. die kate buah tu tak bley makn.. org gune wat ubat darah tinggi... pastu slalu gak sye tgk bapak sye jemur pokok nie dgn akar2 skali smpai kering tp x pnah pun tgk die rbus n mkn pokok ni..
~ adipotre

masa kecik sy suka main pokok ni. pong! pong! pong!
~ sexygulrzslurp@yahoo.com

msa gi cari cuk paku diutan bnyak terjmpa pokok ni.coba wak blik umah msak lemak clipadi ngan bilih. ingat pcuk meranti.ya allah punya la pait.sebelanga buang kat cik hartanah.
~ zamtia@gmail.com

Pokok leletup ni jenis renek tak berkayu. Tumbuh subur selepas tanah kebun diracun atau dibakar. Buahnya yg masak ranum boleh dimakan, rasanya manis, lemak & masam. Kalau dilanda kebuluran buah ini boleh dimakan utk alas perut.
~ Anu

Kt blkg rumah byk pokok ni...tp xtau bleh makan...
ada ap2 mudarat x klau mkn...
~ zura

kat kapung saya pokok nie banyak kat sawah saya lalu main letup-letup dege kekkawan tak tau pulak ada nilai perubatan yang tinggi.TQ
~ manna_lilylake@yahoo.com.my

Kini, kebanyakan kajian saintifik yang dijalankan ke atas tumbuhan yang digunakan untuk membuat ubat adalah berasaskan kepada kepercayaan dan juga kegunaannya dalam perubatan tradisional. Contohnya kajian yang dijalankan terhadap pokok letup-letup, Physalis minima. Pokok ini telah lama digunakan dalam perubatan tradisional sebagai ubat darah tinggi. Setelah kajian saintifik dijalankan ke atas pokok ini, ekstrak alkoholnya didapati boleh menurunkan tekanan darah pada haiwan makmal. Ini menunjukkan bahawa terdapat kaitan yang rapat antara tumbuhan yang digunakan dalam perubatan tradisional dengan kandungan bahan-bahan kimia di dalam tumbuhan itu. Apa yang perlu di lakukan ialah kajian yang lebih mendalam mengenai kandungan kimia dalam tumbuhan ini dan ujikaji yang lebih lanjut ke atas keupayaannya menyembuhkan penyakit.


~ dipetik dari http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sentul(10/25/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :15 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com