MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM5 benih urang aring
benih urang aring RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM3 anak benih telinga kera
anak benih telinga kera RM4 Anak pokok misai kucing
Anak pokok misai kucing
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM9 Anak benh durian belanda
Anak benh durian belanda RM9 Benih rose jepun ( campuran).
Benih rose jepun ( campuran).
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM6 Benih gandarusa hitam
Benih gandarusa hitam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Anak benih mulberi hitam
9. Benih daun dewa
10. Benih rose jepun ( campuran).
11. Benih stevia
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. keratan batang bangun-bangun
2. anak benih telinga kera
3. Anak benih nenas kerang
4. Anak benh durian belanda
5. Anak benih kecubung
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Limau kasturi

Nama Tempatan:Limau kasturi
Nama Saintifik:Citrofortunella microcarpa
Nama Lain:limau cuit(kelantan),musk lime,kalamansi,calamansi,calomondin,Calamondin Orange,Bugarom (Bisaya),
Famili:Rutaceae
Lokasi dijumpai:Lokasi gambar: halaman rumah
Asal:Asia tenggara (Filipina)

keterangan:

Pokok limau kasturi merupakan sejenis tumbuhan renek yang boleh digolongkan dalam kategori pokok kecil. Ia boleh mencapai ketinggian sehingga lima meter.Pembiakannya melalui biji benih dan keratan batang. Bunganya dari jenis hemafrodite(dua jantina).Untuk mengeluarkan hasil yang optimum ia memerlukan cahaya matahari yang secukupnya untuk menggalakkan pembungaan. Ia sesuai ditanam pada tanah yang agak liat dan tidak terlalu poros.

Buahnya berbentuk seperti buah limau dengan saiznya yang lebih kecil, lebih kurang sebesar ibu jari.Baunya harum dan menyegarkan. Dikebanyakan negara barat yang beriklim temperat tumbuhan ini dijadikan tumbuhan hiasan kerana bunganya yang cantik danberbau wangi serta buahnya yang menarik. Tambahan pula ia tahan terhadap fros

kegunaan:

Limau kasturi banyak digunakan khususnya dalam masakan di Asia tenggara terutamanya Thailand dan Filipina.Ia juga dijadikan perisa minuman.jusnya kaya dengan kandungan vitamin c.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Citrofortunella microcarpa
Other Name:limau cuit(kelantan),musk lime,kalamansi,calamansi,calomondin,Calamondin Orange,Bugarom (Bisaya),
Family:Rutaceae
Location:
origin:Asia tenggara (Filipina)

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


1/1000 cara menjauhi serangga dari pokok tanaman, 2,3 ulas bawang putih + 2,3 titik miak masak + ayag sjuk 500ml blend lumat, spray kat daun pokok tu jika nampak ada serangga dok begayut kat situ - coba ikhtiar insyaAllah
~ deepforest

saya ada tanam pokok limau kasturi tapi daunnya habis dimakan belalang,mcm mana nak atasi masalah ni..
~ zai

saya ada tanam pokok limau kasturi tapi daunnya habis dimakan belalang,mcm mana nak atasi masalah ni..
~ zai

saya amalkan minum bersama teh hijau 2 kali sehari, selain dapat menghalang kanser, mengandungi anti oksidan yang banyak,menguruskan badan, menghilangkan bau badan, ubat sembelit dan yang pasti mencantikkan kulit
~ nora

sya mempunyai ladang limau kasturi dan pemborong di negeri sembilan.. dlu sekg rm4.00 sekarang rm1.00 sekg.. betol ke?
~ faisalradhuan

pehh.. sedap gila kalo makan dgn asam boi..
saya pun taman pokok ni, tapi pokok lambat besar. Sistem perairan x de, cuma harapkan air hujan je. pastu ada semut kat pangkal. sape boleh bantu?
~ fida8292@ymail.com

bagaimana nak di komersil kan hasil limau kasturi ni selain di buat jus dan di jual di restoren atau di pasar2? Apa kah nilai tambahan yg bolih kita hasil kan dari limau kasturi....sila bantu saya..
~ raz

saya azman dr Tapah. Liamau kasturi sy dah keluar hasil tapi tak tahu kat mana nak jual. FAMA dah maklum, harga ladang cuma 60 sen sekilo....apa ni? ingat pokok limau tu tak payah taruh baja ke? Sy hampir putus asa....boleh tolong saya?....
~ azmzkr@yahoo.com.my

limau manis, saya dah pegie limau kerat lintang tak ada dan yang batik atau belang pun ak ada...saya perlukan yang tinggi 3-4kaki.kalu tau beritahu mana kedai nya..murah sikit.bukan untuk jual untuk kegunaan sendiri..
~ ram

Ram, awak kat mana, kalau nak cari mana2 nurseri pun ada. saya baru beli ke semua jenis limau minggu lepas kat sg buloh.harga pon murah.
~ Limau manis

kalau guna batang ,cepat tak tumbuh








~ asri

Tidak adakah artikel mengenai pokok ini dari  proses penanaman, penjagaan, pembajaan, serangan serangga, pembajaan dan keadaan tanah, jenis serangga perosak yang sesuai dan sebagainya
~ shaari

saya memerlukan anak pokok limau kasturi dengan harga yg berpatutan...
~ eixora_my@yahoo.com

saya berminat nak pasar kan limau kasturi ni secara kecil kecilan kat mana saya boleh dapat ye

~ ranger extreme

Pokok limau kasturi amat serasi di sulam dengan tanaman serai. epada anda ingin memperolehi pendapatan sambilan lumayan melalui tanaman serai, Layari usahawantani.fotopages.com. Selamat Mencuba.
~ Usahawantani

saper ader benih limau kasturi.. saya orang perak..
sepokok beraper?
~ luvmymoney85@yahoo.com.my

limau kasturi biasanya kita gunakan didalam minum dan perahan sambal belacan dan sebagainya. namun komponen yang biasanya kita pandang remeh tetapi juga memberikan manfaat yang besar adalah kulitnya. amalan memakan kulit limau kasturi ini mampu menjaga bau mulut dan badan kita. amalan ini juga dikatakan dapat mengekalkan keremajaan kita.sungguhpun rasanya kelat dan pahit,namun amat berkhasiat.
~ arjuna311

Limau kasturi memberi nilai kormersial yg cukup baik. Penjagaan mudah dan pemasaran hasilnya cukup menarik dan memberi pulangan tunai yang berterusan seandainya pokok-pokok dijaga dengan baik dan trategi pemasannya dibuat dengan betul.

Jika anda mempunyai tanah terbiar yang mempunyai sistem saliran air yang baik, jauh dari kejadian banjir kilat atu air bertakung eloklah ditanam dengan limau kasturi. Bagi satu ekar tanah, anda boleh menanam sekitar 400 btg dengan jarak tanaman 10kaki X 10kaki.

Strategi pemasaran. Katalah anda tinggal berhampiran  bandar. Bekalkan terus hasil limau kasturi di restoran-restoran atau kedai tonyam berhampiran. Kalau satu hari anda dapat membekalkan kepada 30 restoran dengan kadar 3 kilo sekali penghantaran, anda boleh memasarkan 90 kilo sehari. Seandainya sekilo boleh menghasilkan RM2 bererti anda boleh mendapat RM180 sehari.

Disamping itu anda boleh menanam benda-benda lain utk dipasarkan bersama. Contohnya; daun pisang, pucuk ubi, ulaman, nangka muda, daun limau purut, limau nipis, serai, kunyit /daun kunyit dan macam-macam lagi. So kalau satu restoran atau kedai tonyam anda boleh bekalkan RM20 sehari X 30 kedai anda boleh menghasilkan RM600 sehari. Seandainya produk anda lebih dari itu hasilnya anda kiralah sendiri. Macam mana nak merialisasikan idea ini jangan malu e-mail saya.

~ bangnuard@yahoo.com.my

gambar pertama (yang gambar buah tu) ialah yang varigated species. daunnya cantik bercampur dengan warna putih, boleh dijadikan pokok bunga
~ Noraida Arifin

Buah ni makan dengan asam boi sedap giler ni. sapa tak pernah makan??

caranya senang je ambik buah ni, kupas sikit kulit sumbat asam boi masuk dalam tu lepas tu hisap la airnya. Meleleh air liur kome nihhh....
~ limania
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Halia(12/11/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :66 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(239)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Telinga Kera
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com