MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Pokok ajaib

Nama Tempatan:Pokok ajaib
Nama Saintifik:Synsepalum dulcificum
Nama Lain:Miraculous berry, buah ajaib,pokok ajaib, miracle fruit,miracle berry,magic berry
Famili:Sapotaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan di Nurseri Melur
Asal:Afrika Barat

keterangan:

pokok ajaib merupakan sejenis pokok yang unik.Bersesuaian dengan namanya buah yang berbentuk beri ini akan memberikan kesan peneutralan ke atas sebarang asid.Walaupun buah ini sebenarnya hanya tawar, Ia menyebabkan setiap benda yang dimakan selepas itu akan berasa manis.Ini adalah disebabkan oleh sejenis protein yang dipanggil miraculin.Kesan ini akan dirasai antara satu hingga dua jam selepas makan buah tersebut.Buahnya sedang dikenal pasti sebagai antara sumber yang memberikan rasa manis semulajadi.Ia berasal dari afrika barat di kawasan yang beriklim tropika.Di afrika ia kadangkala digunakan untuk membaiki rasa makanan yang telah rosak atau basi.

Tumbuhan dari keluarga Sapotaceae ini boleh ditanam didalam pasu yang besar. Ia adalah tumbuhan renek yang boleh mencapai ketinggian sehingga 18 kaki jika hidup di habitat yang menyerupai habitat asalnya. Kebiasaannya ia boleh tumbuh sehingga 5 hingga 6 kaki. Ia menghasilkan buah sepanjang tahun.Ia akan menghasilkan buah selepas lebih kurang 4 tahun ditanam.Bunganya kecil berwarna putih. buahnya yang berbentuk beri berwarna hijau ketika mudah dan akan berubah menjadi merah terang apabila masak.Setiap buah mempunyai satu biji. Lapisan yang menyaluti biji ini walaupun tidak mempunyai rasa manis, tetapi akan menghilangkan semua rasa masam pada benda yang dimakan dan menggantikannya dengan rasa manis.Kesan ini akan dirasakan selama sejam atau lebih.

Untuk menanam pokok ini tanah yang agak berasid diperlukan.Ia dapat hidup sempurna pada tanah yang mempunyai pH antara pH 4.5 hingga 5.8. Ia akan mati jika diberikan air yang terlalu banyak namun tetap memerlukan air yang mencukupi.

kegunaan:

Dalam perubatan buah ini digunakan untuk merawat demam, kencing manis, malaria, buasir dan batuk. Kandungan gula semulajadi yang dihasilkan oleh buahnya juga amat berguna untuk membantu pesakit kencing manis.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Synsepalum dulcificum
Other Name:Miraculous berry, buah ajaib,pokok ajaib, miracle fruit,miracle berry,magic berry
Family:Sapotaceae
Location:
origin:Afrika Barat

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


saya ada baja untuk lebatkan buah, pokok yg sihat perlukan 16 unsur mineral,, saya punya baja 10 unsur jer,,tapi kalu tengok pokok limau, cili,tomato,kopi.. orang akan terpegun..tgk buah lebat pada daun,,siap berminat boleh hubungi sykt GHR di dalam pusat pertanian jerantut..0136274303-
~ ghr

Hulaa...aku dah dapat makan
~ faiz

Salam. Kisah sedih pasal pokok ajaib. Kawan akak bagi beberapa biji buah ajaib lebih kurang empat/ lima tahun lepas. Dah tumbuhlah sepokok akak tanam dalam pasu je. Pokoknya paras lutut je tapi pokoknya rendang dan banyak dahannya. Awal 2011 pokok ajaib akak mula berbuah dengan banyak. Tapi yang sedihnya pada hari ni kawan akak sms nak ambil pokok ni kerana dia yang bagi biji. Hu, hu....
~ KakNor

Salam. Kisah sedih pasal pokok ajaib. Kawan akak bagi beberapa biji buah ajaib lebih kurang empat/ lima tahun lepas. Dah tumbuhlah sepokok akak tanam dalam pasu je. Pokoknya paras lutut je tapi pokoknya rendang dan banyak dahannya. Awal 2011 pokok ajaib akak mula berbuah dengan banyak. Tapi yang sedihnya pada hari ni kawan akak sms nak ambil pokok ni kerana dia yang bagi biji. Hu, hu....
~ KakNor

Salam. Kisah sedih pasal pokok ajaib. Kawan akak bagi beberapa biji buah ajaib lebih kurang empat/ lima tahun lepas. Dah tumbuhlah sepokok akak tanam dalam pasu je. Pokoknya paras lutut je tapi pokoknya rendang dan banyak dahannya. Awal 2011 pokok ajaib akak mula berbuah dengan banyak. Tapi yang sedihnya pada hari ni kawan akak sms nak ambil pokok ni kerana dia yang bagi biji. Hu, hu....
~ KakNor

saya ada terbaca yang daun/buah dpt membersihkan darah kotor dalam badan..betul ke..
~ shidi

Aku ada sepokok paras dada. Masa beli dulu penjual tu kata nama pokok ni magic berry. Buahnya warna merah bila masak. Tak pernah sempat nak makan. Burung merbah suka makan.
~ Faiz

beli pokok ni kat Nurseri.. tokey nurseri cakap..... masa masak nasik.... taruk sehelai daun dalam beras yg nk ditanak tu 2 hari nasi tak basi.... saya belum cuba... siapa yg dah ada pokok yg byk daun bolehlah cuba.... pokok saya baby lg huhuhu...
~ MILA

bila le pokok ajaib aku ni nk berbuah. tggi dah paras dada.bunga tk nmpak2 lg. kesedapannya dah kat ujung lidah. lama benor nunggunye
~ zamtia

buah dia la yg ajaib.. mkn buah dia dulu pastu mkn benda masam akn rase jd manis.. kt rumah sy ada byk buah dia..
~ ila

wah, menarik.buat kuih takyah guna gula, pastu suruh nenek kita yg ada kencing manis mkn buah ni dulu, baru mkn kuih idaman yg dh tak leh mkn menjak dpt kencing manis. sian
~ Anin

Mana nak dapat pokok ini.
~ nuri

Saya pernah tengok pokok ajaib ini di Taman Lagud Seberang, Tenom, Sabah.
~ Kulintangan

Dah setahun tanam pokok ajaib ni...dah berbuah pun...rasanye boleh tahan, sedaap!
~ kak La

Bagaimana nak pasarkan buah ajaib ini dan berapa harga sebiji/sekilo?
~ jack

kos penghantaran sama seperti yang terdapat dikatalog. Penghantaran untuk semenanjung Malaysia sahaja.
~ Nor

Untuk kamarul sila klik disini untuk membeli benihnya:

http://www.melur.com/prod_detail.asp?owner=melur&category=ALL&item_id=241
~ Nor

ajaib tu sebab buahnya boleh memaniskan semua benda yang masam.Sebenarnya nama tu saya rasa seba translation dari bahasa inggeris miraculous Berry, jadilah buah / pokok ajaib. Bukannya pokok ajaib yang kita selalu lukis masa kecik tu (atau macam dalam Lord of the ring) yang ada mata mulut hidung tu...:)
~ Nor

Pelek jugak... terfikir jugak asal nama pokok ini... pokok ajaib... ajaib dari segi apa?
~ budak kecik
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sentul(10/25/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :32 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com