MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Mulberi

Nama Tempatan:Mulberi
Nama Saintifik:Morus L.
Nama Lain:Kertau, mulberi,toot(parsi),shahtoot,
Famili:Moraceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan di Melur.com
Asal:Amerika utara

keterangan:

Mulberi merupakan tumbuhan yang mempunyai banyak kegunaanya.Ia merupakan sejenis pokok kecil dengan ketinggian antara 1 hingg 6 meter.Tergolong dalam genus Morus , terdapat pelbagai jenis mulberi antaranya mulberi hitam (morus nigra), mulberi putih (morus alba), mulberi merah (morus rubra) dan pelbagai jenis lagi.Buahnya yang masih muda agak bergetah dan elakkan dari dimakan kerana walaupun tidak kuat, ia masih mempunyai ciri halusigenik(seperti buah-buah mudah yang lain contohnya buah mangga).Buah yang masak tidak lagi bergetah dan tidak lagi mengandungi ciri halusigenik.

Mulberi boleh membiak melalui dua cara pembiakan utama iaitu biji benih dan keratan batang.Walaupun kaedah keratan batang lebih mudah menghasilkan anak benih berbanding biji benih, anak pokok yang dihasilkan dengan biji benih lebih sihat dan cantik bentuknya berbanding dangan pembiakan melalui keratan batang.

kegunaan:

Buah mulberi yang manis dan isinya yang lembut berair apabila masak sangat sesuai dipelbagaikan ke dalam masakan seperti pai, tat, kek dan juga dijadikan jus. Ia juga boleh dimakan begitu sahaja kerana rasanya yang manis dan lazat itu.Mulberi hitam mempunyai rasa dan bau yang paling kuat sekali menyebabkan ia digunakan secara komersial untuk menghasilkan perisa dan pewarna berasaskan mulberi.

Daun mulberi, terutamanya mulberi putih, yang juga dikenali sebagai daun kertau merupakan sumber makanan utama kepada ulat sutera dalam industri pembuatan sutera.

Daun mulberi yang tua boleh dijadikan teh dan berkhasiat untuk menurunkan tekanan darah tinggi.Selain itu ia juga mampu mengurangkan sakit-sakit otot terutamanya pada lutut

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Morus L.
Other Name:Kertau, mulberi,toot(parsi),shahtoot,
Family:Moraceae
Location:
origin:Amerika utara

Description:

Usage:



Produk Pilihan


Anak benih mulberi hitam
Beli
Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


salam....kelmarin check darah tinggi guna alay yg d ibeli di darmasi.....woow cam tak percaya 122/84 ///cari punya cari cam mana boleh turun darah tinggi...rupa2nya hari2 dok ambil 10 biji sehari buah malberi yg masak dan tak masak makan........
~ salmah2020@gmail.com

Saya ada banyak pokok mulberi jenis buah ni.Saya juga ada 3 jenis variasi mulberi.Maklumat lanjut boleh tgk kat blog saya http://mulberrymalaysia.blogspot.com or call 0192272127
~ hisham

Ini cerita lama- awal 80an kawan baik sya(profesor janggut) kena nyakit batu karang, mak ooi nampak azab bebeno bila dia nak kencin, berpeloh ade la kuar sikit sakitnya payah nak cerita. pedih katanya sebab ada luka dalam saloran kencin, kena-kena ada kuar darah juga, satu ari dia mai ofis dah bleh snyum kata dia dah ringan sket berkat minum air rebus daun malberi ni lah. lepas seminggu ada keluar semacam pasir bersama air kencin. Dia tadah dalam beledi boleh dengar bunyi batu/pasir yg kuar menghentam beledi, kemudian bilas dengan air paip bagi sya tengok batu/pasir kecil nampak macam bergerigis/berduri/berkerutu patotla sakit sangat nak kencin. Profesor janggot kata daun malberi tu petik yang baru matang (bukan yg tua dan bukan yg pucuk muda) kemudian jemur sekejap biar layu baru rebus 2-3 helai minum air semasa masih suam-suam macam minum teh tanpa gula. Alhamdulillah tak lama lepastu dah sihat. Allah hu'aklam.
~ BaniMaaruf

adala sepokok depan rumah sya kena kerap cantas dahan/ranting baru keluar bunga dan jadi buah tapi dlm bulan 12 musim hujan daun akan jadi berkarat(rosak) burung merbah kunyit cukup suka buah ni
~ lata

kat rumah saya ada banyak pokok. isteri selalu buat jem dan jus. dgr org beritahu, bagus untuk darah tinggi dan sakit lutut.
~ azman mohamad

skygate formulator
suite 18, 1st floor,
tingkat teluk kumbar 2,
bandar baru teluk kumbar,
11920 bayan lepas,
pulau pinang.

hotline-017-4266 700.
MR ZECK ( FORMULATOR )

SKYGATE FORMULATOR MAMPU MENCIPTA, MENGHASIL DAN MENGELUARKAN SEMUA PRODUK BERASASKAN HERBA TRADISIONAL MALAYSIA BAGI PENJENAMAAN BARU.
*MAKE YOUR OWN BRAND NOW*
*YOUR FUTURE BEGINNING BY YOUR OWN BRAND*

UNTUK KETERANGAN LANJUT,
SMS KAN NAMA DAN ALAMAT ANDA.
KAMI AKAN MENGHANTAR SENARAI PRODUK YANG KAMI HASILKAN SECARA PERCUMA.
JANGAN TUNGGU LAGI.

~ PROFESSIONAL FORMULATOR

B17 dari biji apricot boleh contact 019-3154157
~ ARAB

Penerangan yang panjang lebar dari Manjaro amat berfaedah untuk pengetahuan kita.  Thanks Manjaro.     Mane nak dapatkan produk tersebut dan bagaimana caranya?
~ Shina

mane nak cari chemical constituent mulberi ni ye???
~ t

mane nak cari chemical constituent mulberi ni ye???
~ t

To Penghidap Barah Hati & Diana,
provided that u have read the website http://www.vitaminB17.org, then cuba tgk, http://home.bluegrass.net/~jclark/b17_dosage.htm
wpun online, tapi demi menyelamatkan nyawa, apa saja kita akan lakukan..
~ diana too

To Diana,

Sila lawati http://www.vitaminB17.org ... mcm2 info yang bagus utk cegah & rawat cancer berdasarkan rawatan nutrisi vit B17.ada juga perbandingan dengan rawatan conventional yg guna X-ray or chemoteraphy yg selalunya tak berkesan & bawa kesan sampingan lebih buruk, straight to http://www.vitaminb17.org/wwc_part1.htm  VERY VERY GOOD INFO & USEFUL... hopefully to you..
~ My name is Diana too...

salam..
sy tlh mnjlnkn sdkt kajian dgn mlwt bbrp lmn web dr luar negara ttg vit. b17 yg dikatakn dpt mlwn kanser. sumbr utama vit b17 stkt ini adlh biji aprikot. sy ingin dptkn kepastian ttg kbrkesanan vitamin b17 (liatrile) dlm mlawan kanser dan kesan smpingannya (jika ada). emak sy m'alami breast cancer (tahap 1) dan sedang mnjlni chemotherapy. dan, bagaimana utk mndptkn produk vit b17 & biji aprikot di m'sia. tx...
~ diana

assalamualaikum...
saya amat2 sangat memerlukan bahan produk rawatan yang megandungi vitamin B17.
di maklumkan produk ini mengandungi vitamin B17.
dimana saya bleh dapatkan selain daripada pembelian dari online?
saya adalah penghidap barah hati, diharap anda sekalian dapat membantu.
terima kasih.
~ penghidap barah hati

Saya pengidap kencing manis, alhamdulillah setelah mengamalkan meminum teh mulbery selama 1bulan, kadar gula dlm darah telah turun.. Perut yg buncit pun dah kempis.
~ Hj Sabri Trg

kpd Lukysia bm.. saya pengguna dan pgdar produk IraHerbs, saya amat kecewa dgn sikap celupar anda. Saya telah turun sendiri melihat ladang Mulbery yg diusahakan oleh pengeluar dan pergi ke kilangnya.. ternyata apa yg anda katakan tidak benar. Produk yg dihasilkan cukup berkualiti (kilang bertaraf GMP)setanding dgn yg berjenama mahal-mahal.. Tahniah kpd Usahawan Melayu!
~ Leenda De Bty JB

Kpd Lukysia bm saya pengguna produk IraHerbs dan alhamdulillah ia cukup berkesan dgn diri saya, baru guna 2minggu dah turun berat badan 2.5kg. Sesungguhnya setiap org kesannya tak sama jadi tak baik lah dok mengutuk produk org lain kerna setiap kejadian itu ada hikmahnya. Saya sendiri dah menjadi salah seorg ejen di KL dan hampir rm10ribu jualan saya setiap bulan. Satu lagi, kalau produk tu tak berkesan kenapa masih ada di pasaran sudah hampir 11tahun.. kpd pengirim lukysia bm insaflah bahawa sifat dengki anda akan memakan diri anda sendiri!!
~ KD Bty Salon Ampang

boikot produk multi-cream mulbery iraherbs keluaran andira irwana sebab produk tu pembohong orang.
ramai kawan2 kita dah terkena,
takda kesan apa2 pun pada produk tu,
depa kata boleh kempiskan perut la, pecah kan lemak la, pecahkan angin la, tapi yang pasti poket kita yang pecah sebab terkena.
bayangkan yang jual cream tu pun badan macam lori simen, pas tu nak tipu kita pulak.
berhentilah dari menipu orang melayu.


~ lukysia bm

Buah mulberry mengandungi kandungan vitamin B17 yang tinggi.B17 merupakan unsur melawan penyakit kanser.
~ TokMoHerba
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Dala(10/29/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :36 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com