MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM9 Anak benh durian belanda
Anak benh durian belanda RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM9 Benih rose jepun ( campuran).
Benih rose jepun ( campuran). RM3 anak benih telinga kera
anak benih telinga kera
RM6 Benih gandarusa hitam
Benih gandarusa hitam RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM5 benih urang aring
benih urang aring
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Anak benih mulberi hitam
9. Benih daun dewa
10. Benih rose jepun ( campuran).
11. Benih stevia
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. keratan batang bangun-bangun
2. anak benih telinga kera
3. Anak benih nenas kerang
4. Anak benh durian belanda
5. Anak benih kecubung
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Cekur

Nama Tempatan:Cekur
Nama Saintifik:Kaempferia galangal
Nama Lain:Kencur
Famili:Zingiberaeceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Sejenis herba dan tumbuh melebar di atas tanah. Daun licin, berbentuk tirus, tersusun padat dlm pasangan yang bertentangan. Hujung daun runcing, lebih kurang 16cm panjang, 8 cm lebar. Daunnya mempunyai sedikit aroma. Cekur tidak berbatang, mengeluarkan bunga berwarna putih-ungu. Akar/rizomnya bercabang-cabang, beraroma dan isinya berwarna kuning oren. Cekur bukan bahan penting dalam masakan orang Malaysia tetapi berperanan besar dalam masakan Indonesia, Thailand, Vietnam dan India.

kegunaan:

Di Asia Tenggara, rizom cekur dicampurkan dengan lada sulah, kayu manis dan madu untuk mengubati selsema. Ia dijadikan tonik untuk mengubati batuk kering dan bronchitis. Cekur juga dijadikan losyen untuk merawat sakit mata, sakit tekak, bengkak, demam, sakit dan sengal tulang. Untuk wanita baru bersalin, cekur mengucupkan rahim dan menggalakkan pembuangan angin. Di Indonesia, akar cekur digunakan untuk merawat keracunan makanan, ulser mulut, batuk dan selsema. Akar cekur yang dikunyah dan ditelan boleh membuat seseorang itu khayal. Di India, wangian daripada cekur digunakan untuk melindungi pakaian daripada serangga. Di Filipina, air rebusan akar cekur digunakan untuk merawat sakit perut disebabkan pencernaan makanan yang kurang baik. Air rebusan turut digunakan untuk membasuh rambut bagi mengatasi masalah kelemumur dan menghilangkan rasa gatal dan pedih akibat digigit ulat bulu. Di Thailand, cekur digunakan untuk merawat sakit kepala.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Kaempferia galangal
Other Name:Kencur
Family:Zingiberaeceae
Location:
origin:

Description:

Usage:



Produk Pilihan


Benih Cekur hitam
Beli
Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


sye nk bwat tesis pasal cekur!!!! haha... tpi,, ta tau nk bwat cm ne... -.-
~ sara & fira

thesis...thesis..thesis.. -__________________- metodologi kajian,,objektif kjian..bla..bla...bla..tinjauan literature..bla..bla..bla... cam ne nk bwat utk ubat selsema tu??? kne kisar ke tumbuk ke.. ap???
~ sarra & fira ( blur )

enak di buat ulam mentah..menambah selera mkn
~ damha

Setakat ini saya mempunyai 4 jenis cekur yang ditanam dirumah cekur hijau daun lebar,cekur jantan daun lurus panjang,cekur hitam dan cekur merah.
~ jentayubisu@yahoo.com

rebus akar..
~ kimey

salam, macamana nak guna untuk kuncupkan rahim, rebus daun?akar? atau semua? atau kena keringkan dulu? baru rebus. Takde masalah kan kalu tanam cekur hitam dan biasa satu kawasan?
~ nak tahu

org jawa panggil KENCUR
~ abid

saya xleh mkn daun cekur nie..kakak ipar saya org jawa die suka gak msak ikan salai campur daun cekur nieh...husband sya mknan favourate nyer..pernah test mkn..pastu pening la..
~ adik ipar

kt rmh sy ada byk pokok cekur yg ditnm didlm pasu hasil peninggalan arwah ayh.lbih dari 170 pasu.tp xtau mcne nk komersial kan pokok ni.tlg bg cdgn.
~ harziy

Mengikut petua orang cina, bunga cekur hitam di ambil sehelai dan di makan setiap pagi sebelum pukul 10:00 untuk menguatkan ingatan.
~ TokMoHerba

salam. mahukan zuriat? Kita cuba dan ikhtiar...insya Allah, Allah mudahkan. testimoni kami seorang wanita dah 15 tahun tak ada anak.Anak 2 orang sahaja. Dia cuba Set Kesuburan Wanita. Belum sempat habis makan dia telah disahkan mengandung. Alhamdulillah...siapa sangka. semua tu kuasa Allah. Bahan dalam set ni ada cekur, jerangau, bonglai, ibu kunyit dll. Semuanya 100% herba tiada pengawet. Lepas tu...dia ambil Lengkap Bersalin (9 item) yg kami sediakan.Anda bila lagi. Kunjungi kami di Http://munaherbs.blogspot.com.
~ munaasysyifa@yahoo.com

cekur ini mempunyai dua spesis yang biasa diperolehi..namun cekur biasa (daun hijau) yang kebanyakannya ditanam dihalaman maupun di dalam pasu.cekur jenis ini yang biasanya digunakan dalam masakan seperti kerabu,urap dan sebagainya kerana aroma dan baunya yang amat menyelerakan.cekur hitam pula kebiasaannya digunakan bertujuan untuk perubatan.amat jarang digunakan didalam masakan kerana ia tidak menghasilkan aroma atau bau seperti cekur biasa.namun cekur hitam amat sesuai bagi tanaman litup bumi kerana ia senang membiak dan daunnya lebih lebar berbanding cekur biasa.apa pun, kedua-dua jenis cekur ini amat berkhasiat. namun begitu, tidak ramai masyarakat kita yang tahu akan kewujudan herba ini...apatah lagi melihat dan mengecamnya.
~ arjuna311

Petua orang tua-tua, ambil isi cekur dan kunyah. Sapu pada pangkal peha dan sekitar alat kelamin lelaki, boleh merawat lemah tenaga kelamin lelaki. Cuba la... tapi panas sikit.


~ mhiskpgm@yahoo.com

saya pun suka benar makan daun cekur nie.. mmg betui boleh mengecutkan rahim bak kata org tua2 ler.. anyway kalau daun cekur yang muda lagi lemak...
~ noormy

saya ada tanam. sedap buat urap/kerabu mentah.
~ nz

cekur juga sedap dibuat ulam.  Ianya juga sedap dibuat kerabu dengan dicampur/gaul dengan sayur-sayuran lain seperti pucuk kaduk, pegaga dan lain-lain atau campurkan sekali kerang, ikan rebus atau perut lembu.
~ nora

Saya ada tanam cekur biasa dan cekur hitam...selalunya orang tua-tua kata yang hitam lebih khasiatnya. Malah orang Indonesia lebih banyak menggunakan cekur/ kencur hitam dalam perubatan tradisional atau jamu.
~ ina

pokok ni.. kalau kantoi kat polis sendiri mau ingat la!!!!...
~ crket_sayfull

Mmmm.....esuai utk bawak ke disko
~ criket_sayful@yahoo.com

dimana saya boleh memperolehi maklumat ttg pokok ini di journal, tesis, buku?..
~ hensom band

saya pun suka daun cekur buat ulam, isi cekur ditumbuk untuk ramuan masak lemak cili api panggang ikan keli. wow terangkat. daunnya pula di mayang halus untuk mendapatkan keenakan dan aroma dalam masakan tadi.
~ sallehderan@yahoo.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Mengkudu(12/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :113 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (291)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Kuning Telur
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Dala
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Nenas Kerang
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Telinga Kera
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com