MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Cermai

Nama Tempatan:Cermai
Nama Saintifik:Phyllanthus acidus
Nama Lain:Malay gooseberry, otaheite gooseberry, Aamloki, Wild plum, Iba, Tahitian gooseberry, Otaheite gooseberry, Malay gooseberry, Tjerme, Tjareme, Jimbling, Country gooseberry, Manzana estrella, Groselha, Indian gooseberry, Cherme grosella. sinonim:Phyllanthus distichus, Cicca acida, Cicca disticha L.
Famili:Phyllanthaceae/Euphorbiaceae
Lokasi dijumpai:Nurseri Melur
Asal:Madagascar

keterangan:

Cermai merupakan satu-satunya tumbuhan dari keluarga Phyllanthaceae/Euphorbiaceae  yang mempunyai buah yang boleh dimakan.Ia merupan tumbuhan dalam kategori pokok kecil yang ketinggiannya boleh mencapai sehingga 50 kaki tingginya. Daun cermai berbentuk runcing dan tersusun secara berselang pada tangkai daunnya.Buahnya kecil, berwarna hajau muda dan boleh dimakan. Rasanya masam sekali dan biasanya ia dijadikan jeruk.Cermai boleh dibiakkan melalui biji benih, kaedah layering, tut dan keratan batang.

kegunaan:

Cermai biasanya dijadikan jeruk di Malaysia.Di tempat-tempat lain, cermai juga digunakan sebagai sos atau dijadikan halwa kering. Ia jarang dimakan mentah kerana rasanya yang amat masam. Di kampung-kampung di Malaysia cermai dimakan bersama petis dan kuah rojak.artikel yang membincangkan khasiat perubatan cermai : http://herbalsphylanthusacidus.blogspot.com/2007/07/cermai-and-fillet-gabus-channa-striatta.html
http://molpharm.aspetjournals.org/cgi/content/abstract/mol.106.025262v1

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Phyllanthus acidus
Other Name:Malay gooseberry, otaheite gooseberry, Aamloki, Wild plum, Iba, Tahitian gooseberry, Otaheite gooseberry, Malay gooseberry, Tjerme, Tjareme, Jimbling, Country gooseberry, Manzana estrella, Groselha, Indian gooseberry, Cherme grosella. sinonim:Phyllanthus distichus, Cicca acida, Cicca disticha L.
Family:Phyllanthaceae/Euphorbiaceae
Location:
origin:Madagascar

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


daunnya boleh menghilangkan parut. caranya tumbukkan dengan beras yang telah direndam dan jadikan macam bedak tepekkan pada tempat yang baru sembuh luka atau chiken pork
~ junjumatun

salam, cermai selalunya masam tapi kat rumah saya ada buah cermai manis....bawa pi sekolah kawan2 suka makan sebab manis......saya tanam dan selalu berbuah lebat....mailah kat rumah kalau nak makan cermai manis
~ salmah2020@gmail.com

Ada sesape tahu kat mana nk beli buah cermai? TQ..
~ Hani

masa kat umah lama (Bkt Lanjan) Sya ada tanam cermai
Singapura.rupa dia mcm buah cermai biasa tp bila masak dia warna orange. rasapun lebih kurang jugak mcm cermai
kat gambar atas. Tp apa nk buat Emkay suruh pindah tingai lah segala jd kenangan. nama pun Kpg Kenangan.
~ zamtia

Buah cermai memang rasanya masam tapi adakah anda tahu terdapat buat cermai yang manis dari Thailand. Tahun 1997 saya ada menanamnya kaedah biji benih. Alhamdulillah tahun 2009 buah cermai berkenan keluar banyak didahan. Rasanya tidakla manis sangat yang pentingnya tidak rasa masam lansung. Kalau sesiapa nak tengok boleh datang ke Taman Kaya Selama Perak.
~ jentayubisu@yahoo.com

Pucuk cermai di ambil jus diminum untuk orang menghidap kencing manis dan darah tinggi.
~ Siput Merah

Buat pincuk/jok campur bersama kerisik ,nangka putik ,jantung pisang alamak .... boleh cirit-birit. Selalu lepas gotong royong nak kenduri kat kampung.Orang pompuan (Utara) cukup tahu nit. Kata orang utara Garam belacan.Guna lesung kaki ,lesung tumbuk ....
~ Zulkiffli Ahmad Kota Kuala Muda

Blog ni http://herbalsphylanthusacidus.blogspot.com/2007/07/cermai-and-fillet-gabus-channa-striatta.html  cakap cermai ada potensi ubat AIDS?? betul ke?

~ Moon
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Bunga santalia(10/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :31 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com