MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM3 Anak benih nenas kerang
Anak benih nenas kerang
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM3 anak benih telinga kera
anak benih telinga kera
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM6 Benih gandarusa hitam
Benih gandarusa hitam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Anak benih mulberi hitam
9. Benih daun dewa
10. Benih rose jepun ( campuran).
11. Benih stevia
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. keratan batang bangun-bangun
2. anak benih telinga kera
3. Anak benih nenas kerang
4. Anak benh durian belanda
5. Anak benih kecubung
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Belimbing tanah

Nama Tempatan:Belimbing tanah
Nama Saintifik:tacca integrifolia
Nama Lain:Belimbing batu, white bat plant
Famili:taccaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Tumbuhan berumpun ini agak sukar ditemui namun ia biasanya didapati tumbuh liar dikawasan yang agak redup terutamanya dikebun getah.Daunnya lebar dan panjang berukuran kira-kira 15 inci panjangnya. Ia membiak melalui rizom dan pokoknya jika dilihat sekali imbas menyerupai pokok kunyit.

kegunaan:

Digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi. seluruh pokok ini termasuk akar dan buahnya direbus hingga mendidih dan airnya diminum dua kali sehari. selain dari itu tonik ini juga berupaya mengubati masalah buasir, kencing manis, lemah jantung dan buah pinggang

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:tacca integrifolia
Other Name:Belimbing batu, white bat plant
Family:taccaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


saya penjual herba ini.memang berkhasiat,kebanyakan pelanggan saya tergolong kpda org cina,memang mujarab.kami di kedah memangilnya belimbing batu.
~ HARIZ

ASslmualkm,memang btl herba ini berkhasiat dan sesuai untk mnurunkan darah tnggi sebagai penjual herba ini telah bnyak memberi respon yg baik,sy menjualnya d sekitar pasar2 d kedah dan perlis,sy sendiri megutip d lereng2 bukit bg yg ingin mencuba BLEH
menghbngi sy 0164775587 insyaallah
~ RODZI SAAD

nama panggilan selalu berbeza dan berubah2. jika nak cari reference pokok gunalah nama saintifik atau gambar pokoknya
~ noraida arifin

Nama berbeza mengikut daerah. Di kelantan dimana saya dibesarkan pokok ini dipanggil belimbing tanah. tapi ditempat lain ia dipanggil janggut adam, keladi murai, belimbing bukit dan macam2 nama lagi. satu lagi belimbing ilah belimbing pasir. belimbing pasir setengah tempat dipanggil belimbing tanah. ada 2 jenis pokok juga yang dipanggil belimbing pasir. satu oxalis corniculata dan satu lagi oxalis barrelieri keduanya adalh tumbuhan yg sangat berbeza
~ noraida

ni mana satu yg betul ni, fening kepala ler ini macam. dah ler sayer ni buta pokok, sian ler org cam sayer ni kalu informasi salah
~ lan mafia80

sy bersependapat dgn encik azman mohd yg pokok belimbing tanah ni sebenarnya daunnya spt pokok kekacang dan buahnya seperti buah belimbing tapi halus,rasany masam.antara khasiatnya utk peredaran darah,selsema dan demam.ianya tumbuh meliar dari biji benih buahnya.paling elok juga utk mencuci buah pinggang tetapi jadikan ia minuman harian walaupn 1kali sehari
~ sahabat herba

kepada saudara semua..ini adalah belimbing tanah atau janggut adam.yang kecil2 dan tumbuh merata ditepi longkang atau tepi2 rumah tu belimbing pasir,buah belimbing pasir kecil bentuk seakan belimbing besi,rasanya masam..belimbing pasir tumbuh merata di tepi jalan.biasanya akan membiak bersama pokok herba kucing galak
~ banprakop@yahoo.com

pokok ini namanya belimbing tanah atau janggut adam,berdasarkan bunganya yg unik.banyak tumbuh di kawasan sg sedim di kedah.kawasan perkelahan SEDIM TOP TREE WALK.di belakang tandas awam kawasan tapak letak kereta tapak perkelahan memang banyak.saya ada petua dan cara hendak menanamnya.baja yg paling sesuai ialah baja foliar..iaitu baja semburan untuk orkid.saya ada tanam dan telah pun berbunga.
~ banprakop@yahoo.com

ini bukannya belimbing tanah.Tumbuhan b.tanah kecik sj & tumbuh di laman rumah @ tepi 2 longkang je...
~ Al_YAhya

bagus kalau ada masalah saluran kencing..dah cuba
~ kimey

setahu saya belimbing tanah bukan macam ni. saya amalkan setiap hari pokok belimbing tanah bagi merawat darah tinggi. pokoknya nampak seperti pokok kacang gila berbunga pink kecil2. buahnya berbentuk macam starfruit tapi kecil2. rasa masam baunya sebijik macam belimbing besi.
~ azman mohamad

ini janggut adam bukan belimbing tanah.belimbing tanah yang daunnya kecil.
~ 4res3


~ abangsepi

Kakak saya ada belikan untuk saya tapi seperti bijinya.  Saya rendamkan dengan air panas. kalau minum masa suam-suam tak rasa apa tapi kalau minum masa dah sejuk air tu rasa masam sikit.  Kakak saya beli bijinya di pasar chowkit dekat tempat yang jual ubat-ubat kampung.  Masa minum mula-mula pening lepas tu dah biasa takda rasa apa2.  Tujuan minum untuk ubat darah tinggi dan kencing manis, cuma apa yang dapat saya rasakan pagi-pagi bangun tidur badan tak rasa letih. Semuanya yang baik datang dari allah jua. Wallahualam
~ alang

Hai kawan-kawan saya tahu seb sikit pasal belimbing tanah ni, tapai kat saya ni orang panggil dia belimbing hutan atau black lily bunga dia memang cantik dan betul dia alah pada transplanting kalu buleh idup tu kira ok.  gunanya memang semua org tahu.  manakal belimbing tanah pulak idup de kawasan pokok-landskap landskap tepi rumah ada buah nya masammmm sangat mcm buah belimbing. daunya kecik2 dan pokok kecik molek boleh buat ulam cicah sambal belacan dan buahnya boleh dimakan gitu aje.  kalu nak tahu carilah celahcelah pokok tu.
~ wannah

pada MZ klu nak tngok jom pi Sg tengas, serdang,Kedah kat tepi Sgai sya nampak adala 2-3 rumpun. Tp tlg jaga mulut/lidah jgn celupaq dah le.
~ zamtia@gmail.com

ade tak org mlk yg tau kat mane nak dpt pokok nie,sye nak gi sendiri tgk pokok tu
~ mz

Sesuai ditanam sebagai tumbuhan hiasan. Bentuknya yg menarik dan agak luar biasa cukup diminati oleh pecinta flora
~ niksuzanna@jma.gov.my

di kenali jugak dgn nama belimbing bukit..kat kawasan - kawasan perkelahan banyak pokok nie.mujarab untuk darah tinggi.insya.dah cuba.
~ az_2378@yahoo.com

Betul tu, dah beberapa kali saya try to transplant pokok ni, baru kali ni macam nak berjaya sikit, tapi growth very slow, saya letakkan polybagnya bawah teduhan pohon lain dan potong semua daunnya hingga tinggal pucuk saja sebab dari pemerhatian saya sebelum ni, pokok ni mati akibat daun asalnya mengering.
~ Melur

Kat kampung saya ada le jumpa sikit-sikit dalam dua tiga rumpun sekali.Mungkin betul jugak sebab tanah mak saya tu dulunya bekas kebun getah.Saya ada try tanah sepokok dalam pasu kat rumah saya sekarang ni tapi pokoknya tak besar sangat, berbunga minggu lepas, cantik, macam dalam gambar ni lah.
~ Nor

Saya rasa ini
~

The genus Tacca consists of long-lived, short stemmed, rhizomatous or tuberous herbaceous plants that grow in the shade of Asian rain forests. Four species of Asian Tacca have attractive, entire leaves, vertical growth habit, and strange whisker-like (filiform) bracts below the flowers that can hang down for as much as 1 foot in length. It is these structures and their accompanying cluster of luridly colored flowers that has given rise to the sobriquet "batflower" for these marvelous tropical plants. Unlike its better known close relative, T. chantrieri, T. intergrifolia has white bracts hovering over the nodding flowers. The bracts are beautifully veined with purple. The rhizome of this species grows vertically and the crown of large, attractive leaves emerge from the top of the rhizome. The leaves superficially resemble those of some Peace lilies (Spathiphyllum), but the resemblance ends when the flowers begin to appear. The good news for foliage producers in Florida is that large plants of the white batflower can be finished in just over 1 year from seed. The white batflower fits into any foliage production scheme with ease. The plants thrive in 70-80% shade, high temperatures, and even moisture. White batflower is remarkably free of pest and disease problems. Caterpillars, snails and slugs may occasionally feed on the leaves, but the damage is minimal. Flowering seems to begin when the plants have produced 2-3 full-size leaves. The season lasts from May to November. Large, flowering-size plants of Tacca integrifolia were distributed to foliage nursery contributors to the University of Florida Foundation-SHARE program last year. Packets of seed will be available later this year. ref: http://flrec.ifas.ufl.edu/tropicline/Volume%209(1).html
~ Nor

Rujukan dibawah adalah dari sebuah website mat saleh, saya copy paste je, sebab tu saya tulis rujukannya kat bawah sekali tu, ada url untuk websitenya. Ni kajian yang mat salleh lakukan pada pokok ni
~ Nor

ubat buasir. ambil satu perdu pokok belimbing bukit@belimbing tanah(bukan belimbing buluh)rebuskannya sehingga mendidih. minumlah air tersebut 2 kali sehari, insya Allah dalam 2 hari akan segera sembuh.air tersebut juga boleh dibuat ubat penyakit darah tinggi atau kencing manis.
~ fajarsiang@yahoo.com

kenapa pokok belimbing tanah ni lain daripada belimbing tanah yang biasa digunakan untuk ubati pokok belimbing tanah yang selalu digunakan untuk merawat penyakit darah tinggi tu?
~ nana

Seluruh bahagian:Dikeringkan serta direbus lalu air rebusan ini diminum utk merawat kencing manis dan mengeluarkan batu karang
~ niksuzanna@jma.gov.my

YA POKOPNYA AMAT SUSAH DI TEMUI KAWASAN TERDEDAH CAHAYA MATA HARI.DAN SUSAH HIDUP DI KAWASAN PANAS.KEBIASAAN TUMBUHAN INI BERADA DI TEMPAT SEJUK DAN REDUP.
~ condee04@yahoo,com.sg

sesuai dijadika motif studio lanjutan kayu ....ceh....ceh
~ pensyarah upsi

Tumbuh secara semulajadi dalam belukar kebun getah yang tanah jenis halus berpasir dan lembab. Kadar cahaya matahari mungkin 25 %, redup, sejuk. Tanahnya gembur dan tidak kering. Berjiran dengan pokok paku gajah.Saya temui pokok ini di Kg Sungai Ramal Dalam,Kjg tidak jauh dari Tol Sungai Ramal, kat rumah Pak Din. 10 kali cuba pindahkan,..gagal.
La ni semuanya dah habis, sebab kebun tu dah terang. Pak Din jual batang getah.
~ Apak Nuar

issyyy, issyyy, issyyy tak sesuaiiii langsung nama dia belimbing tanah. tak menunjukkan ciri-ciri belimbing langsung.
apa kata kita tukar nama lain yang sepadan dengannya....
seumur idup tak penah jumpa....
~ nz

saya pernah beli pokok ni di pasar tani shah alam stadium.dah cuba tanam tapi mati.Tapi menurut kawan saya setiap hari ahad ada dijual dipasar tani tu.cubalah cari
~ shim04

Pokok Belimbing Tanah adalah sejenis pokok yang sifatnya suka kepada tanah-tanah yang agak berpasir,lembab,tanah dilering bukit,redup hidup secara kelompok-kelompok diantara satu pokok kesatu pokok,senang didapati dibukit-bukit yang kurang tingginya dari paras laut.

Kegunaan Pokok Belimbing Tanah secara Perubatan:

1.Ubat darah Tinggi
2.Kencing Manis
3.Tambah Tenaga
4.Lancar perjalanan darah
5.Lancar saluran Hempedu lawas kencing

Cara-Cara Nya:

1.Ambil satu atau  dua batang Pokok Belimbing Tanah kemudian dibersihkan dengan air bersih
2.Dipotong daun dan batang
3.Kemudian masukkan kedalam bekas periuk tanah direbuskan hingga mendidih
4.Biar ianya sejuk sedikit kemudian ambil air dalam satu cawan campur sedikit gula untuk tujuaan sedap minum sahaja buka manis sangat supaya senang hendak minum
5.Sedia untuk minum pada setiap hari pagi dan malam dengan secukup rasa sekadar yang sesuai dengan badan seorang itu.

SELAMAT MENCUBA DENGAN IZIN ALLAH BOLIH PULIH PENYAKIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN.

~ Mohd Hadzri Abdullah,Pusat Pengajian Sains Kajihay

Pokok Belimbing Tanah adalah sejenis pokok yang sifatnya suka kepada tanah-tanah yang agak berpasir,lembab,tanah dilering bukit,redup hidup secara kelompok-kelompok diantara satu pokok kesatu pokok,senang didapati dibukit-bukit yang kurang tingginya dari paras laut.

Kegunaan Pokok Belimbing Tanah secara Perubatan:

1.Ubat darah Tinggi
2.Kencing Manis
3.Tambah Tenaga
4.Lancar perjalanan darah
5.Lancar saluran Hempedu lawas kencing

Cara-Cara Nya:

1.Ambil satu atau  dua batang Pokok Belimbing Tanah kemudian dibersihkan dengan air bersih
2.Dipotong daun dan batang
3.Kemudian masukkan kedalam bekas periuk tanah direbuskan hingga mendidih
4.Biar ianya sejuk sedikit kemudian ambil air dalam satu cawan campur sedikit gula untuk tujuaan sedap minum sahaja buka manis sangat supaya senang hendak minum
5.Sedia untuk minum pada setiap hari pagi dan malam dengan secukup rasa sekadar yang sesuai dengan badan seorang itu.

SELAMAT MENCUBA DENGAN IZIN ALLAH BOLIH PULIH PENYAKIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN.

~ Mohd Hadzri Abdullah,Pusat Pengajin Sains Kajihaya

Pokok ini kami cuba tanam secara komersil tapi gagal.Tahap kematian agak tinggi, tumbuhan ini tidak tahan kepada transplanting.
~

ye juga, ini rupa keladi murai,  boleh ubat buasir. blimbing tanah pokoknya kcil2, ada buah sebesar pangkal lidi, masam. ambil secekak, rebus utk drh tg. utk drh tg, boleh  juga rendam kincam, 10-15 helai, dlm air panas, lepas 15 minit, tapis dan minum, sehari 2 kali. esok stop, selangkan sehari. kalau tiap hari, tknn drh jadi rendah pula. selangkan se hari. Saya dah cuba, trnkn tknn dp 206 kp 126 dlm sehari. insya Allah
~ arbi, at arbipage@hotmail.com

ye juga, ini rupa keladi murai,  boleh ubat buasir. blimbing tanah pokoknya kcil2, ada buah sebesar pangkal lidi, masam. ambil secekak, rebus utk drh tg. utk drh tg, boleh  juga rendam kincam, 10-15 helai, dlm air panas, lepas 15 minit, tapis dan minum, sehari 2 kali. esok stop, selangkan sehari. kalau tiap hari, tknn drh jadi rendah pula. selangkan se hari. Saya dah cuba, trnkn tknn dp 206 kp 126 dlm sehari. insya Allah
~ arbi, at arbipage@hotmail.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Halia(12/11/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :20 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (291)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Kuning Telur
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Dala
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Nenas Kerang
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Telinga Kera
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com