MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Hempedu bumi

Nama Tempatan:Hempedu bumi
Nama Saintifik:Andrographis Paniculata
Nama Lain:Akar cerita, sambilata,nivalembu,king of bitter, maha tita
Famili:Acanthaceae
Lokasi dijumpai:Malaysia, Thailand,india,indonesia
Asal:

keterangan:

Pokok Hempedu bumi juga dikenali sebagai pokok akar cerita. Pokok Hempedu bumi banyak dijumpai di India, Thailand dan paling senang di jumpai di tanah gambut. Hempedu bumi merupakan satu tumbuhan herba semusim yang tumbuh menegak. Tingginya boleh mencapai 60-70 cm. Daun Hempedu bumi berwarna hijau pekat, licin dan tersusun secara bersilang. Daun Hempedu bumi juga mempunyai bentuk bujur, runcing di hujung dan nipis di pangkal.

kegunaan:

Daun hempedu bumi ini boleh dijadikan ubat untuk menurunkan darah tinggi disamping merawat kencing manis. Cara menjadikannya ubat ialah merebus daun tersebut untuk mengambil airnya supaya boleh diminum. Daun ini juga boleh merawat luka dengan cara menumbuk lumat daun tersebut dan letakkannya pada luka tersebut. Kandungan bahan kimia daun ini membolehkan ia memecahkan molekul- molekul lemak yang ada disekeliling salur darah yang tersumbat yang menyebabkan tekanan darah tinggi meningkat. Air rebusan daun ini yang pahit telah merangsangnya supaya memecahkan molekul lemak. Memang suatu yang tidak boleh dinafikan bahawa rasa pahit, kelat dan masam agar sukar dipisahkan dengan alam perubatan herba tempatan.Tetapi rasa sebegitu sememangnya tidak begitu menarik minat sebahagian besar masyarakat kita. Mereka lebih gemar kepada rasa manis dan masin. Pengambilan rasa manis dan masin yang berlebihan boleh menyebabkan penyakit tertentu. Tetapi jika diseimbangkan pengambilan perasa-perasa itu adalah baik untuk kesihatan.. Antara herba yang mempunyai rasa pahit adalah pokok hempedu bumi (nama saintifiknya adalah Andrographis Paniculata) ataupun sesetengah orang memanggilnya sebagai akar cerita. Pokok herba ini agak senang dicari kerana ia tumbuh di sekitar rumah, longkang ataupun kawasan semak samun yang terbiar. Mungkin ia tumbuh di kawasan sedemikian, maka sebahagian besar masyarakat hari ini kurang mengetahui khasiatnya yang agak popular bagi tumbuhan ini adalah untuk merawat penyakit darah tinggi dan juga demam. Malah, tumbuhan ini juga sesuai untuk merawat kesan gigitan serangga. Cara yang paling mudah adalah ambil beberapa helai daunnya dan hancurkan. Sapulah di tempat yang terkena gigitan serangga itu. Tetapi ia lebih popular dalam merawat penyakit darah tinggi dan demam. Cara yang sering diamalkan adalah kita perlu mengambil beberapa helai daunnya dan bersihkan terlebih dahulu. Kemudian rendam daun-daun itu dalam segelas air panas dan biarkan sehingga air panas itu menjadi suam. Selepas itu, minumlah perlahan-lahan. Rasanya agak pahit, khususnya bagi mereka yang pertama kali meminumnya. Tetapi harus ingat, sebagaimana tumbuhan herba yang lain janganlah minum kerap sangat dalam sehari. Cukup untuk minum sekali sehari.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Andrographis Paniculata
Other Name:Akar cerita, sambilata,nivalembu,king of bitter, maha tita
Family:Acanthaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:



Produk Pilihan


Benih hempedu bumi
Beli
Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Untuk mengurangkan cirit-birit rendam daunnya dalam air panas dan minum, rasa sangat pahit tetapi mujarab.
~ Aishah UUM

saya selalu makan sehelai daun ni selepas kena gigitan nyamuk,atau apabila badan terasa seperti nak demam, alhamdulillah,tak jadi demam. cubalah walaupun pahit tetap mujarab.
~ fadhil

jika tak clap, arwh datuk ada ckp, x blh mkn byk sgt daunny, takut drh jd tlalu rdh. Ntahla. Sy prnh rasa daun mudany tp mlompat sbb yg ado! pahitny!
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

jika tak clap, arwh datuk ada ckp, x blh mkn byk sgt daunny, takut drh jd tlalu rdh. Ntahla. Sy prnh rasa dan mudany tp mlompat sbb yg ado! pahitny!
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

Penah terbace dalam mag d'herba, ada sorang wife doktor ni dia amal minum air rebusan hempedu bumi pagi2 utk sembuhkan batuk kronik.husband dia sendri pun cakap
~ Anin

Saya selalu kena sakit tonsil dan bernanah .selepas makan 5 helai dengan sandwic tonsil berkurangan dan terus hilang
~ zamri

Saya menggunakan herba ini untuk mengurangkan tekanan darah tinggi.InsyaAllah mujarab
~ jamekmad@yahoo.com

Saya emnggunakan herba ini untuk mengurangkan tekanan darah tinggi.InsyaAllah mujarab
~ jamekmad@yahoo.com

kt mana nk dptkan biji benih hempedu bumi..?..d melur ada jual x?...anak benih xnak,nk biji benih je..ASAP
~ shazza_237@yahoo.com

Suatu masa dulu tekanan darah saya mencapai 170/130 dan sering sakit kepala. Setelah mengamalkan pengambilan hempedu bumi selang sehari selama satu bulan tekanan darah saya sudah menurun kepada 125/80. Sakit kepalapun hilang.
~ Anuar bin Daud

email me.. catbudakbaik@yahoo.com
~ cat

saya tengah buat kajian pasal deterrant gune hempedu bumi..saya alu-alu kan sebarang rujukan..
~ cat

Saya nak buang semua hempedu bumi, siapa nak datanglah rumah.
~ ABD

Saya nak tahulah kepada yang mengetahui, jika seseorang yang mengindap penyakit Darah Tinggi dan ingin mengamalkan meminum air rebuhan daun hempedu bumi adalah kah dia memberi kesan pada jantung? kerana setahu saya hempedu bumi meningkatkan kepekatan darah.
~ sham, pahang

Saya ada mencari maklumat pokok hempedu bumi ini didalam internet menggunakan nama saintifiknya. Apa yang saya temui tumbuhan ini tidak digalakkan untuk diguna oleh mereka yang merancang untuk memperolehi anak atau pun wanita mengandung kerana ia boleh membuat seseorang itu tidak subur. Harap ada yang dapat memberikan sedikit komen.

Sila lawat http://www.altcancer.com/andro.htm
http://www.ayurvedahc.com/articlelive/articles/69/1/Recent-Advances-in-Pharmacology-of-Andrographis-paniculata/Page1.html

Sila berhati-hati
~ Bijan

Sekiranya saya sering mengalami tekanan darah rendah,mudaratkah sekiranya meminum air daun hempedu bumi ketika demam?
~ salbanu

cara paling senang biak hempedubumi guna keratan batang je..
saya dah buat. comfirm 90% hidup jika dijaga betul
~ pkharmony@yahoo.com

selain dari pokok hempedu bumi yang digunakan untuk merawat kencing manis,saya ada akar tujuh petala yang diambil terus dari hutan sekitar pahang, dia amat mujarab untuk merawat kencing manis dan darah tinggi,rasanya tidak pahit cuma kelat teh,sesiapa yang berminat sila email putrahero@hotmail.com.

~ adi forestry

Hempedu bumi kering untuk dijual. Sila email sales@melur.com
~ Melur

Gambar ini ialah gambar hempedu bumi yang saya tanam depan rumah saya.
~ Nor

rasanya pahit bagai hempedu
Jadi penawar suami, isteri bermadu
Lima tahun kawin tak beranak satu
Nak tau ubatnya carilah aku.

Semua usha perlu biaya
Kalau berminat emaillah saya

~ Bangnuard@yahoo.com.my

Belimbing Bukit.
I am Iraqi, study in School of Biological Science USM, Malaysia. My interested in Medical Entomology (Mosquito vector)Sangat sesuai dengan penyakit Nyamuk jika diminum air belimbing bukit ini sangat susuai dijadikan kan penawar nya.
~ Jameel Al-Sariy.School of Biological Science USM

nenek saya yang menanam pokok ni belakang umah saya. memang terbukti berkesan. kesan penurunan darah tinggi amat dramatik dan cepat. kalau tak percaya cuba makan sehari sebelum buat check up di klinik. nenek saya tak minum air. tapi dia tumbuk lumat dan gentel. telan seperti pil
~ cucu tok cah

Saya ada memanamnya dirumah,benihnya pun ada jika siapa berminat, saya tak pernah minum air rebusan pokok ini, alahai pahitnya.
Sewaktu di seberang Perai seorant tua memberitahu saya ia meminum air rebusan pokok yang sudah dikeringkan untuk menambahkan kesihatannya pada waktu itu orang tua itu sudah menjangkau umur 80 lebih tapi masih mengayuh basikal kesana kemari berniaga, itulah petua orang-orang tua
~ jasmie_my@yahoo.com

Saya pernah mengamalkan memakan sehelai daun hempedu bumi ni sekali sehari, pada waktu pagi dan ditelan dengan roti. Rasanyaa.... Ya Allah... Pahit yang amat! Telan je terus, tak payah kunyah... Tapi, yang pahit itulah ubat. Ia baik untuk menghilangkan darah tinggi, dan kolestrol dalam darah. Cube lerrr... Sekarang saya dah kerja tak de masa nak amalkan lagi...
~ nurisham@jpa.gov.my

Saya telahpun mengamalkan meminum air rebusan daun Hempedu bumi.Ini merupakan bulan ke 4  saya meminumnya.Alhamdulillah,paras kolesterol,glukos,asid urik dan tekanan darah saya menjadi normal.Amalkanlah meminumnya,cuma rendam 2 helai daunnya didalam segelas air panas(500ml air).Minumlah seteguk setiap hari,insyallah,badan anda menjadi sihat dan tiada lagi penyakit seperti kencing manis,darah tinggi,gout dan paras kolesterol anda akan menurun.
Sekian.
putriwu@yahoo.com
~ Mohamad Muhiddin

hempedu bumi juga boleh digunakan sebagai bio-pesticide atau repelent yang bertindak sebagai anti feeding kepada bebarapa pada tanaman sayur-syuran seperti sawi dan sayur-sayur daun yang lain jenis serangga
~ Mohd Desa Haji Hassim

hempedu tanah(curanga fel terrae) dan hempedu bumi(andrographis paniculate). adakah pokok ini dalam satu keluarga. ada tak gambar hempedu tanah?
~ fajarsiang@yahoo.com

pokok hempedu bumi boleh menjadi penawar terus atau hanya mengurangkan penyakit2 spt darah tinggi,kencing manis,demam dll berdasar kpd beberapa faktor 1.habitat pokok itu tinggal.mestilah hidup liar di tempat2 tak tercemar 2.dikeringkan terlebih dahulu sebelum digunakan sebagaimana pengunaan akar atau daun2 herba yg lain 3.melalui niat sebelum mencabut atau mengambil daun pokok tersebut.2 alfatihah.satu utk nabi muhammaddan dan satu utk nabi elias yg mengetahui rahsia tumbuh2an.nyatakan niat dan untuk penyakit apa herba itu di ambil kerana allah taala.ini amalan oleh org islam,bagi org bukan islam ini tak diperlukan.insyallah
~ raja g.belumut

Pokok Hempedu Bumi,sangat sesuai kepad orang yang sakit darah tinggi,kencing manis,terkena gigitan serangga nyamuk,vektor deman denggi berdarah,ambil daun nya dan rebus dengan halia dan minum kira-kira satu sudu teh kira 2 kali sehari mana yang sesuai dengan badan sesorang pesakit itu. Hempedu Bumi banyak terdapat didesa-desa disemenanjung malaysia.
~ Mohd Hadzri Abdullah,Pusat Pengajian Sains Kajihay
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Dala(10/29/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :36 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com