MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Tongkat ali

Nama Tempatan:Tongkat ali
Nama Saintifik:Eurycoma Longifolia
Nama Lain:Long jack, pasak bumi,Piak, tung saw(thailand)
Famili:Simaroubaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Tumbuhan renek ini boleh mencapai ketinggian hingga 10 M dan selalunya tumbuhan dalam hutan tanah rendah selalunya ketinggian dibawah 1200m dari aras laut.Tumbuhan ini tumbuh menegak dan selalunya tidak bercabang.Daunnya rimbun pada hujung batang.Penduduk tempatan beranggapan bahawa seluruh pokok ini mempunyai ciri-ciri perubatan.Di Malaysia tongkat ali sebenarnya adalah tumbuhan terlindung yang sepatutnya tidak boleh diambil walaupun tumbuh liar.

kegunaan:

Kegunaan tongkat ali bertumpu pada ciri-ciri afrodisiaknya. Antara kandungan aktif dalam tongkat ali ialah alkaloid, saponins, quassinoids, erycomanone dan eurycomalactone.phyto compounds yang terdapat dalam tongkat ali dapat membantu merangsangkan pengeluaran hormon testosterone bagi lelaki.Untuk mendapatkan ekstraknya dua cara yang biasa digunakan ialah dengan merebus lama akarnya ataupun dengan cara mengisar akarnya hingga menjadi serbuk dan dijadikan pil atau kapsul ataupun dijadikan campuran dalam minuman kopi dan teh.Kesan pengambilan tongkat ali terhadap libido seks telah dikaji terhadap tikus dan didapati ianya dapat meningkatkan kekerapan seksual tikus tersebut.selain daripada itu tumbuhan ini jaga dapat merawat masalah snegal-sengal tulang, gatal-gatal, demam kuning , ederma,cirit-birit, masalah penghadaman, sakit pinggang dan disentri.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Eurycoma Longifolia
Other Name:Long jack, pasak bumi,Piak, tung saw(thailand)
Family:Simaroubaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


jual tongkat ali hitam stok ba1nyak..2 ton perbulan berminat hubungi (+62)81348484141
~ tatang kalimantan

pokok ini kehgunaan manusia
~ g. thevi shankary

pokok ini menolong kita merawat
~ m.gobalan

Tongkat yg lebih hebat dari tongkat ali ialah tongkat Cikgu Zali masa sekolah rendah.habis berbirat kaki kena belasah sebab ponteng kelas,,,yg ni power tahap pokke
~ cikgu dee

Pokok ni banyak versi berakar hitam, putih, kuning... daun lebih kurang cuma liat dan rapuh je.. khasianya sedikit berbeza nak tahu... ilmu tak boleh simpan tp nak tulis tak muat...bunga warna merah buah tak silap sy nak unggu kehitaman..tp jarang jumpa pernah sekali kat perak.. EMM Bab pengaruh Syiah yg merujuk Saidina Ali adalah suami Fatimah, anakanda Nabi kita dr mak andeh tu sy tak nak komen tp bg sy ia sentiasa mengingatkan kisah2 tauladan keduanya, jd ambillah pengajaran yg baik, yg buruk tu jgn diikuti @ diulang kembali....
~ mn

skygate formulator
suite 18, 1st floor,
tingkat teluk kumbar 2,
bandar baru teluk kumbar,
11920 bayan lepas,
pulau pinang.

hotline-017-4266 700.
MR ZECK ( FORMULATOR )

SKYGATE FORMULATOR MAMPU MENCIPTA, MENGHASIL DAN MENGELUARKAN SEMUA PRODUK BERASASKAN HERBA TRADISIONAL MALAYSIA BAGI PENJENAMAAN BARU.
*MAKE YOUR OWN BRAND NOW*
*YOUR FUTURE BEGINNING BY YOUR OWN BRAND*

UNTUK KETERANGAN LANJUT,
SMS KAN NAMA DAN ALAMAT ANDA.
KAMI AKAN MENGHANTAR SENARAI PRODUK YANG KAMI HASILKAN SECARA PERCUMA.
JANGAN TUNGGU LAGI.

~ PROFESSIONAL FORMULATOR

Ada pelawat  yang mengatakan pokok ini ilah grewia Umbellata. maklumat itu sebenarnya salah.ini adalah eurycoma longifolia. untuk melihat maklumat mengenai grewia Umbellata sila kilik disini: http://fr.wikipedia.org/wiki/Grewia
~ Noraida Arifin

Dimana boleh saya dapatkan benih anak pokok tongkat ali?

TQ
~ Mayor

Hi, we buy/sell misai kuching and tongkat ali raw material, root, chips, slice, powder, extract, coffee and tea.

Pls email us at info@forestherb.com or visit www.forestherb.com



~ forestherb.com

assalamualaikum...tongkat ali digunakan untuk  patah tulang atau terseliuh...dihiris halus  tongkat ali kemudian dicampur dgn air panas.wassalam wallahualam
~ cucu haji mahadi negeri sembilan

apa le ko org ni sikit2 nk power sikit2 nk power bapak aku x pyah minum tongkat alipun boleh tuai ladang sawit 10 ekar umur dkt 60 adik bradik aku ada 9 paling kecik umur 19 tahun. org skrg lain pikir x de pikir pasal syahwat je relex la beb aku ni x yah minum tongkat ali anak dh 3 tu bru main2 bersyukur la atas apa yg dikurniakan allah kpd kita. skrg ni aku tgh buat taman herba kt sekolah aku bnyak lg koleksi herba aku nk cari terutama RANCANG BESI ada x sesapa yg minat cam aku suka buat koleksi pokok herba tp x suka amalkan
~ wak kang

sy ingin menjual akar tongkat ali. stok 50kg/mgu. email ke kojex76@yahoo.com. serious buyer only
~ jex

salam..sy cume nak tau lebih lanjut tntg tongkat ali..mane nk dapatkan spesifikasi tntng togkat ali..kalo bole nak tahu bahan kimia yg ade pd tongkat ali n nak tahu struktur kimia die skali..n kegunaan bunga serta biji tongkat ali..buku ape yg patut sy rujuk n ade x laman web tentg ni..kebanyakkan buku yg saye rujuk xde nyatakan scara spesifik tntg struktur kimia tgkat ali tu...tq
~ ana_upm

salam. Kami Muna Asy Syifa' Enterprise ada menjual produk Sihat Lelaki berasaskan Tongkat Ali dan Ubi Jaga serta lebih 20 herba terpilih.Hebat! Serlahkan Kelelakian anda.Ramai yang menggunakan beri feedback yang baik dan menggunakan semula serta kenalkan pada kawan-kawan. alhamdulillah...boleh cuba dan menjadi pengedar. kunjungi kami di Http://munaherbs.blogspot.com.t. kasih.
~munaasysyifa@yahoo.com
~ munaasysyifa@yahoo.com

nak tahu khasiatnya-
sila buka laman web kami,
http://zulieza.12wap.net

~ zulieza_ent

T.A. bkan sja baik pd org laki2.org pompuan pun kena mnum jgak tuk seimbang  sesekali sya pun mnum jgak.lenguh-sengai ka.tubuh rasa ringan.Tp jgn selalu bang ooi. tak caya tnya bangnuar.
~ zamtia

Kesian pokok ni diberi nama tongkat ali. saya tak pernah pula dengar ada pokok nama misai ali dan sirih ali. Nama Ali di exploit habis habisan. Uztaz saya kata ni lah dia pengaruh SYIAH di Malaysia. Nama menantu Nabi kita dipermain mainkankan oleh pengikut aliran SYIAH dalam hal sex sejak zaman datok nenek kita dahulu kala lagi. Saidina Ali adalah suami Fatimah, anakanda Nabi kita dan beliau adalah pejuang Islam yang hebat. Adakah patut kita permainkan nama pejuang kita ? Sama juga dengan kacip Fatimah. Saya rasa jijik dengarnya. Adakah kita patut permainkan nama anak Nabi? Kenapa alim ulama kita berdiam diri saja mengenai hal ini ?
~ mak andeh

di mana saya boleh jumpa tongkat ali..di kawasan kampar ada?tolong jawab ya!
~ club_choco@yahoo.com

ye ke tongkat ali leh buat perut boroi abdupm
~ ga-this upc

Saya ingin mendapatkan pembeli akar tongkat ali dan berapa harganya/kg,stok sedia ada
~ katapila366@yahoo.com.my

Berhati-hati - Jangan minum kopi yang dicampur serbuk kayu akar tongkat ali kerana boleh bahayakan buah pinggang. Rebus atau cari ekstrak tongkat ali. satu lagi jangan amalkan selalu, seminggu sekali bila malam jumaat okey la tu
~ Man

Jangan ambil tongkat ali lebih-lebih nanti boroi, muka kembang. Ujung-ujung awek lari, powerpun tak guna bila dah tak handsomen.
~ abdupm

saya nak cari benih tongkat ali, ada sesiapa yg jadi pembekal benih di kawasan Selangor atau K.L atau N9..dekat sikit
~ Drus....idrussss@yahoo.com

saya nak cari benih tongkat ali, ada sesiapa yg jadi pembekal benih di kawasan Selangor atau K.L atau N9..dekat sikit
~ Drus

saya tinggal di perak. kalau boleh, biji benih nye berapa? takkan nak hantar guna pos pokok besar tu?
~ apis

Kalau untuk harga bukan borong benih macam gambar diatas kami jual pada harga RM8. Harga borong bergantung pada volum.Berminat sila hubungi support@melur.com
~ Melur.com

Kawan saya ada menanam pokok nie. Sebagai hiasan je. Cantik juga. Saya ada akarnya. Adakah kita boleh menanam pokok nie dgn keratan akarnya? Melur menjual benihnya berapa ringgi? Terima ksih.
~ Apis

saya telah mengamalkan minum air tongkat ali sejak lebih 7 tahun.air rebusan tongkat ali asli(diambil dari hutan)mengambil masa 2hingga 3hari utk sebati dlm tubuh atau dlm lain perkataan keberkesanan tinggi melalui minum berkala 1hari 2kali minum pagi dan petang atau malam.paling penting menjaga mutu akar.cabut dan dicuci lantas dikeringkan selama 3 hari lebih untuk menghindar dari kulat dan mengeringkan getahnya.utk org islam sebelum cabut baca alfatihah 2x utk nabi muhammad saw dan nabi elyas yg mengetahui rahsia tumbuhan kemudian lafazkan niat utk tujuan apa spt penyakit atau kesihatan dll.selamat mencuba.
~ raja g.belumut

Jangan ambil tongkat ali lebih-lebih nanti boroi, muka kembang. Ujung-ujung awek lari, powerpun tak guna bila dah tak handsome
~ abdupm

Kami menyediakan benih tongkat ali dalam skala besar pada harga yang paling competitive. berminat sila email support@melur.com atau 04-6420960(Nor/Deen)
~ admin

KERATAN AKHBAR MINGGUAN MALAYSIA


SEKIRANYA kita ke pasar atau ke kampung-kampung mencari pokok herba yangdikenali sebagai tongkat ali, pasti ramai yang akan beranggapan bahawa keperluan tersebut semata mata untuk meningkatkan tenaga batin.
Apa tidaknya, sejak terkeluarnya cerita mengenai tumbuhan herba tersebut, ia sering dikaitkan secara langsung kepada golongan yang mengalami masalah tenaga batin. Ini menyebabkan permintaan di pasaran terbuka cukup menjadi hangat.

Bagaimanapun ketika berkunjung ke Taman Herba MARDI, Sungkai, Perak tidak lama dahulu, Pegawai Penyelidik MARDI, Hilir Perak, Mohd.Jelani Bahauddin, memberikan pandangan yang berbeza tentang khasiat tongkat ali.

Hakikat ini turut diakui oleh Renjer FRIM, Baharuddin Alias. Beliau menegaskan adalah tidak tepat untuk meyatakan tongkat ali khusus untuk keperluan tenaga batin sahaja.

Mohd. Jelani berkata, tumbuhan herba yang dikenali dengan nama saintifiknya Eurycoma longifolia, jnga berkhasiat untuk melancarkan peredaran darah dalam badan kita.

Malah, beiau menambah, berdasarkan pengakuan pengamal perubatan herba, tongkat ali sesuai untuk menghilangkan rasa letih setelah melakukan aktiviti lasak.

Tapi penggunaan rawatan herba ini adalah ketika diperlukan sahaja dan tidak sesuai dijadikan sebagai amalan seharian.

Biasanya, pengamalan ini hanya dilakukan sama ada sebelum atau selepas melakukan aktiviti yang lasak ataupun kerja berat sahaja,

ujarnya lagi.

Cara untuk menggunakannya, katanya, mudah sekali iaitu dengan mengambil akarnya lalu dibersihkan dan dikeringkan.

Kemudian, akar tersebut diracik halus-halus. Ambil sedikit sahaja akar yang di racik itu dan rendamkannya ke dalam segelas air panas.

Bila sudah suam, air itu ditapis terlebih dahulu sebelum diminum. Ini kerana serbuk yang direndam itu tidak sesuai untuk dlminum bersama,

katanya.

Berdasarkan penerangan Baharuddin Alias, serbuk tongkat ali, walaupun diracik sehalus mungkin masih kasar dan tidak mudah hadam.

Ia mungkin boleh mencalarkan saluran darah atau najis dan juga ada ketikanya, mungkin boleh mendap dalam buah pinggang kita,

katanya.

~ Nor


Alamak nampaknya kayu ni amat penting. Kat tempat saya jadi tongkat untuk ke ladang aje. Kat gerai jualan selalunya kami buat cawan dan jual dgn harga RM5.00 yg berdiameter antara 10 - 15 CM. Pokoknya kadang-kadan bagi free sama pembeli yg membeli jaggung. Maknanya banyak tumbuh kat kampung saya.
~ Rex

1. bagaimana nak tanam tongkat ali ni..adakah menggunakan biji benih atau menggunakan batang? 2. adakah kita memerlukan lesen untuk menanam semua pokok pokok herba seperti tongkat ali? 3. bagaimana untuk menjadi pembekal tongkat ali?
~ hans ( mdc_ext@hotmail.com

Boleh buat KOPI RADIX.
~ azwan

Pokok Panah Arjuna di kawasan Lasor Eco Park di Hutan Simpan Ulu Muda Baling Kedah.Pokok ini katanya lebih hebat dari tongkat ali. Betul ker? Ada sesiapa yang ada gambar pokok Panah Arjuna harap dapat hantarkan pada laman web ini. Boleh tak?
~ fajarsiang@yahoo.com

Pokok Panah Arjuna di kawasan Lasor Eco Park di Hutan Simpan Ulu Muda Baling Kedah.Pokok ini katanya lebih hebat dari tongkat ali. Betul ker? Ada sesiapa yang ada gambar pokok Panah Arjuna harap dapat hantarkan pada laman web ini. Boleh tak?
~ fajarsiang@yahoo.com

pokok misai ali ada kan? macam mana pokoknya? ada sesiapa yang ada gambarnya?
~ fajarsiang@yahoo.com

nama botani bagi pokok payung ali ialah biophytum adiantoides. ada sesiapa yang ada gambarnya? mintak hantar boleh tak?
~ fajarsiang@yahoo.com

nama botani rumput janggut ali ialah panicum sarmentosum.ada sesiapa yang tahu tentang pokok ini?
~ fajarsiang@yahoo.com

saya ada baca buku dan jumpa dengan nama SIRIH ALI. ada sesiapa yang tahu tentang SIRIH ALI? atau ada gambar mintak hantar boleh tak?
~ fajarsiang@yahoo.com

((Jangan ambil tongkat ali lebih-lebih nanti boroi, muka kembang. Ujung-ujung awek lari, powerpun tak guna bila dah tak handsomen.~abdupm))

Mana tahu side effects dia?Ade terbaca kat mane?ke case reports?


~ faisayuzi (RESEARCH ASSISTANT,UiTM)

Kopi Radix HPA ada tongkat ali. testimoni cukup hebat. baik utk semua orang lelaki dan perempuan.hebat.. umphh
~ mr HPA

Bsgaimana tak tanam tongkat ali secara ladang. Berapa jarak, dari mana bekalan benih dan cara penjagaan.
~ aliasbs@yahoo.com

percaya atau tidak bahawa kenyataan tongkat ali menguatkan tenaga batin lelaki adalah satu mitos!! tetapi terbukti secara kajian saitifik ia melancarkan perjalanan darah....be careful
~ student of forestryUPM

Saya mengamalkan air rebusan akar tongkat ali dari tahun 1992. Juga mengamalkan pil tongkat ali. Dari segi kekerapan bersenggama memang hebat, dululah. Tongkat ali mengandungi steroid. Akibat dari pengambilan steroid tersebut yang berterusan selama lebih sepuluh tahun, muka saya jadi kembang, perut jadi boroi. Bila perut dah boroi budak kecik makin kecik. Kalau anda tidak percaya akibatnya minumlah selalu, amalkanlah selalu. Saya pernah terbaca tentang kesan pengambilan steroid yang berpanjangan oleh seorang pakar perubatan. Bila saya bandingkan dengan apa yang dia kata dengan diri saya yang mengamalkannya, memang tepat.Oleh itu saya nasihatkan anda yang sayangkan bentuk badan jangan amalkan tongkat ali.Sayangilah diri anda.
~ Bangnuard@yahoo.com.my
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sentul(10/25/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :13 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com