MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM40 Trelis
Trelis RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Benih cempaka putih
2. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak pokok harum sundal malam
2. keratan batang  Mulberi
3. keratan batang sabah snake grass
4. Baba Grower Pot 147mm
5. Trelis

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Lemba

Nama Tempatan:Lemba
Nama Saintifik:Cucurligo Latifolia
Nama Lain:Lamba,pinang puyuh
Famili:Hypoxidaceae
Lokasi dijumpai:Dibelukar dan hutan
Asal:

keterangan:

Lemba atau lebih dikenali sebagai pinang puyuh dikelantan ialah sejenis tumbuhan berumpun yang biasa ditemui dikawasan belukar yang agak redup dan terlindung dari cahaya matahari. Bunganya berwarna kuning, kecil dan berbentuk loceng dan berada dalam gugusan.Buahnya berada dalam bentuk tandan seperti buah pinang,kecil dan mempunyai rasa yang sangat manis.Buahnya boleh dijadikan campuran dalam sirap seperti biji selasih dan ia juga boleh berfungsi menyejukkan badan.Rasa manis akan melakt agak lama pada lidah sehingga jika kita minum air putih selepas makan buah lemba, kita akan merasa air putih itu mempunyai rasa yang sangat manis.Lemba membiak melalui rizomnya.Ia sukakan tempat yang redup dan mempunyai pengairan yang baik.

kegunaan:

Lemba mempunyai khasiat untuk menyembuhkan sakit kepala dan penyakit ulser mulut

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Cucurligo Latifolia
Other Name:Lamba,pinang puyuh
Family:Hypoxidaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Ada sesiapa yang mempunyai gambar buah lemba nie?....mintak tolong share sama2.
~ salleh.nazri@yahoo.com

Aku ada tanam banyak kat rumah sebagai pokok hiasan. Boleh ganti stevia pokok ni..
~ fAIZ

Saya ingin berkongsi pengalaman ttg LEMBA (org Trg panggil nyor lembe). SAya ada kawan yg tau memproses lemba dicampur dgn air pinang muda dan satu bahan lagi. setelah diproses ketiga2 bahan ini,ia disapu ke zakar. kawan saya mengatakan, setiap wanita yg disetubuhi dgn sapuan bahan2 ini, tak akan melupakan kelazatan, kenikmatan persetubuhan tersebut.
~ mjeff19@hotmail.com

Kta bebudak kpg ni dah lali ngan buah & pokok utan ni. mcm2 sejarah n pnglman kesahnye. smpai ada yg mkn buah mabok berachun berbuih2. tp tu la msing2 rebuih tk empok bakaq tk anguih. yg mola sekali buah ni la kami tuju. sbb dia manih smpai naik hayai.benci nye pasai biji dia yg itam2. ped up tol
~ zamtia

Lepas makan buah , minum air kosong 3X minum dok rasa manih lagi.. zaman budak-budak dulu rajin cari buah ni dalam hutan. Nak Tanam kena tempat redup dan rajin siram.
~ Zulkiffli Ahmad KKM

kecur air liur. buahnye mmg sedap.
~ abid(indahcemerlang@yahoo.com)

saya ada satu kisah khasiat herba lemba ini, seseorang telah memerhatikan seekor cempelai(bokbong-dipanggil di.Trg.)yang berlawan dgn seekor ular tedung dan si cempelai telah dipatut dgn banyak sekali semasa berlawan namun begitu si tedung tumpas juga akhirnya. selepas itu si rakun tadi segera mendapatkan pokok lemba ini dan mengigit-2 umbi dan akarnya. kemudian berlalu dgn selamat.
...fikirkanlah khasiatnya, selamat mencuba. Insyallah, mustajab untuk bisa ular.
~ pok usop

pokok ni dah di buat kajian ke?..ingatkan kami juga nak jadikannya sebagai salah satu kajian kami di sekolah.. bagaimana nak dapatkan maklumat nya?
~ Nurby

tlgla kami.. kami amat mengharapkan sbrg feedback dri org awam untuk menjayakan projek kami ini. Sesiapa yang mempunyai pengetahuan yg tinggi ttg buah ini, tlg bntu kami terutamanya kpd abg Hakim Hasyom yg membuat kajian ttg buah ini di UKM.. Kami ingin mengetahui dengan lbh mendalam ttg kandungannya.. Tlg reply a.s.a.p... thanks! emel: dshereen@yahoo.com
~ students of mrsm lenggong

Assalamualaikum.... kami students dari mrsm lenggong ingin membuat kajian mengenai pokok lemba.. Kami mengharapkan bantuan kajian daripada pihak tuan.. Diharapkan tuan dapat memberikan feedback as soon as possible..


contact kami di:

azni2978@yahoo.com.my
nanieazwa66@yahoo.com.my
zuridayu666@yahoo.com.my
kimosawo@yahoo.com.my
dshereen@yahoo.com.my
~ students of mrsm lenggong

Subhanallah.... Maha Suci Allah.... Memang manis lemba ni. aku masa kecik2 kat kg dulu pulun camtu aje. La ni anak2 buah aku lak pegi kutip kat utan blakang kg, siap jual kat sepupu dorang lagi. kalu besar sebiji 50 sen...
~ maznahrazak@yahoo.com

UKM ialah universiti Kebangsaan Malaysia yang terletak dibangi selangor Malaysia
~ AM

Ia juga digunakan untuk merawat kencing manis
~ Nor

di Indonesia dikenal juga sebagai Marasi, Parasi, atau Terasi-terasian. Orang kampung saya (Prabumulih, Sumatera) menamakannya TAHI. Buah ini salah satu kesukaan saya di masa kecil.

Tapi saya ingin tahu banyak tentang hasil riset yang disebutkan oleh Saudara Mohd Hakim Hashom. Dan, UKM yang disebutkan Mohd Hakim Hashom itu maksudnya.. Universitas Apa?

Tabik dan terima kasih,
kawansyam@yahoo.com
~ syam asinar radjam

Masih ingat lagi ketika masuk dusun jumpa pokok ini kami menyelinap dipangkal pokok ini macam landak, apa lagi cari buahnya lah..buahnya masam-masam manis.Budak-budak sekarang tentu tidak tahu buah pokok ni boleh dimakan
~ jasmie_my@yahoo.com

banyak sekali kat hutan, Biasanya pada hutansekunder
~ zaid

Kami ada menjual benihnya di Melur herbs garden . sila rujuk katalog kami  di Untuk mendapatkan teh misai kucing sila rujuk katalog produk kami di : http://www.melur.com/view_cat.asp?owner=melur&category=BENIH

> katalog melur.com
~ Melur


buahnya manis dan sedap tapi ada jual benih kat mana
~ adib ab wahab

kat rumah saya ada satu pokok yg dipanggil Lemba batu,buahnya dipangkal pokok ,berwarna merah dan manis juga dan bertambah manis lagi selepas minum air masak,saya tanam biji yg didapati dari pesta bunga kat Kebun bunga Pg,tahun lepas.Tapi yang saya tanam belim ada buah lagi
~ shida

Dalam kajian yang telah saya lakukan di UKM, didapati ekstrak protein yang memberikan rasa manis dikenali sebagai curculin. Protein manis tersebut berpotensi dijadikan gula alternatif dan tidak memberikan kesan penyakit seperti Diabetis atau kencing manis
~ Mohd Hakim Hashom

daunnya yg kering boleh dijadikan tali.
~ anie

Dikenali juga dengan nama nyiur puyuh atau pinang puyuh di kelantan. Di terengganu ia dikenali sebagai nyiur lember/lembir.
~ Nor

kenapa pula dipanggil tahi? kesian betul kat pk ni
~ Sayang Syazwani
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sundal malam(4/12/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :24 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (282)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com